Τελευταία τάση στην υγιεινή διατροφή, είναι η χρήση ελαίου από καρύδα κι αυτό γιατί η κατανάλωσή του υπόσχεται απώλεια βάρους, μείωση της χοληστερόλης, και άλλα καρδιαγγειακά οφέλη. Είναι πραγματικότητα ή υπερεκτίμηση η χρήση ελαίου καρύδας στη διατροφή μας;

Έχει υγιή λιπαρά;

Το λάδι καρύδας έχει υψηλή περιεκτικότητα σε κεκορεσμένα λιπαρά τα οποία, όταν καταναλώνονται υπερβολικά συμβάλλουν στην αύξηση του κινδύνου για καρδιακή νόσο. Για τους ανθρώπους που βρίσκονται σε κίνδυνο ανάπτυξης κάποιας καρδιακής πάθησης, που οφείλεται σε άλλους παράγοντες κινδύνου (όπως παχυσαρκία, υψηλή χοληστερόλη, ή κάπνισμα), η κατανάλωση ελαίου καρύδας είναι περισσότερο πρόβλημα, από ό τι όφελος. Υπό αυτήν την οπτική, η κατανάλωση περισσότερων κορεσμένων λιπαρών δεν βοηθούν και στην απώλεια βάρους.

Αυτό που πρέπει να γνωρίζουμε είναι ότι όλα τα έλαια αποτελούν έναν συνδυασμό ανθυγιεινών κορεσμένων λιπαρών και υγιεινών πολυακόρεστων και μονοακόρεστων λιπών. Όμως, από όλα τα κοινά έλαια, το λάδι καρύδας έχει την υψηλότερη περιεκτικότητα σε κορεσμένα λιπαρά.

Για παράδειγμα, δείτε ποια είναι η διαφορά σε σχέση με το ελαιόλαδο:

Το έλαιο καρύδας: έχει 83% κορεσμένα λίπη, 2% πολυακόρεστα λιπαρά, και 6% μονοακόρεστα.

Το ελαιόλαδο έχει μόνο 14% κορεσμένα λιπαρά, 11% πολυακόρεστα λιπαρά, και 73% μονοακόρεστα λιπαρά.

Για το 2015-2020 οι Διαιτητικές Οδηγίες στις ΗΠΑ, συνιστούν την αντικατάσταση των ανθυγιεινών κορεσμένων λιπαρών στη διατροφή με υγιή πολυακόρεστα λιπαρά με στόχο τη μείωση των επιπέδων της ολικής χοληστερόλης και της LDL χοληστερόλης (κακή χοληστερόλη) στο αίμα και συνεπώς μείωση του καρδιαγγειακού κινδύνου.

Οι νέες κατευθυντήριες γραμμές δίνουν επίσης ισχυρές ενδείξεις ότι ο κίνδυνος για καρδιακές προσβολές και συναφών θανάτων μειώνονται όταν τα κορεσμένα λίπη αντικατασταθούν με περισσότερα πολυακόρεστα λιπαρά, όπως το ηλιέλαιο, από ότι με μονοακόρεστα λιπαρά, όπως το ελαιόλαδο. Η Αμερικανική Καρδιολογική Εταιρεία και το Αμερικανικό Κολέγιο Καρδιολογίας προτείνουν επίσης την επιλογή υγιεινών λιπών σε σχέση με τα φυτικά έλαια ή τροπικά έλαια, συμπεριλαμβανομένου του ελαίου καρύδας.

Προς το παρόν όμως, δεν υπάρχουν αρκετά στοιχεία που να συνιστούν την μέγιστη κατανάλωση του ελαίου καρύδας, χωρίς αυτό να σημαίνει ότι πρέπει να αποφεύγεται η χρήση του. Αυτή θα πρέπει να γίνεται με φειδώ. Αν αναζητούμε ωφέλιμα για την καρδιά τρόφιμα, ας επιλέξουμε έλαια, σπόρους, ξηρούς καρπούς και τα οποία είναι πλούσια σε υγιή λιπαρά:

Υψηλή περιεκτικότητα σε πολυακόρεστα λιπαρά: Ηλιέλαιο και σπόροι, Καλαμπόκι, σόγια και βαμβακέλαιο, Καρύδια και κουκουνάρι, Σπόροι σουσαμιού, Σπόροι κολοκύθας και λιναρόσπορος

Υψηλή περιεκτικότητα σε μονοακόρεστα λιπαρά: Αβοκάντο, Ελαιόλαδο, ελαιοκράμβη, αραχιδέλαιο, έλαιο κάρθαμου.

Τα παραπάνω είδη των ελαίων θεωρούνται υγιεινά, αλλά να θυμάστε: όλα τα πράγματα με μέτρο. Για τη βέλτιστη υγεία της καρδιάς, μιλήστε με το γιατρό σας σχετικά με το πόσο λίπος μπορείτε να συμπεριλάβετε στη διατροφή σας. Βεβαιωθείτε όμως ότι καταναλώνετε καθημερινά αρκετά φρούτα, λαχανικά και δημητριακά ολικής αλέσεως.

 

Πηγή: http://www.utswmedicine.org