Είναι σημαντικό το πρόβλημα της αθηροσκλήρωσης?

Η αθηροσκλήρωση είναι μια από τις συχνότερες αιτίες θνησιμότητας στον δυτικό κόσμο μαζί με τις νεοπλασίες. Ξεκινά από την πρώτη παιδική ηλικία και εξελίσσεται στη διάρκεια της ζωής του ανθρώπου αθόρυβα και ασυμπτωματικά. Όπως τονίζουν οι επιστήμονες είναι μια ασθένεια που δεν υπήρχε 100 χρόνια πριν και συναντάται πλέον σήμερα λόγω της κακής διατροφής, της υιοθέτησης του δυτικού τρόπου ζωής, του οικογενειακού ιστορικού αλλά και της κληρονομικότητας.

Η διατροφή παίζει πολύ σοβαρό ρόλο στην εμφάνισή των καρδιαγγειακών παθήσεων κι επομένως και της αθηροσκλήρωσης. Μια διατροφή πλούσια σε λίπη, με κόκκινο κρέας, σαλάμια, τηγανιτές πατάτες και γενικά τροφές με υψηλή περιεκτικότητα σε λίπος, ή γεύματα πολλών θερμίδων μπορούν να προκαλέσουν προβλήματα. Καταναλώνοντας τέτοια γεύματα μπαίνουν στο σώμα μας οι ελεύθερες ρίζες που προκαλούν το οξειδωτικό στρες και λειτουργούν εις βάρος των κυττάρων μας αφού αλλοιώνουν και μεταβάλλουν την λειτουργικότητά τους αλλά και την ίδια τη δομή τους.

Πρόληψη τη αθηροσκλήρωσης

Ευτυχώς έχουμε τη δυνατότητα να προλάβουμε την εμφάνιση της ασθένειας ακολουθώντας έναν υγιεινό τρόπο ζωής. Σωματική άσκηση χωρίς υπερβολές όπως περπάτημα μισής ώρας και μεσογειακή διατροφή που αποτελείται από φρούτα και λαχανικά. Όσον αφορά τα λαχανικά συστήνονται το λάχανο και το κουνουπίδι, ενώ για τα φρούτα, τα μύρτιλα το ροδάκινο το αχλάδι και το βατόμουρο περιέχουν αρκετά υψηλή ποσότητα αντιοξειδωτικών ουσιών και προστατεύουν τον οργανισμό μας από την οξείδωση. Επίσης το κόκκινο κρασί κάνει καλό σε μικρές ποσότητες – 2 με 3 ποτήρια ανάμεσα στα γεύματα. Σημαντική τροφή είναι και το ελαιόλαδο το οποίο περιέχει φαινόλες, χωρίς όμως να γίνεται κατάχρηση γιατί όπως ξέρουμε είναι ιδιαίτερα παχυντικό. Και η κατανάλωση μαύρης σοκολάτας ή σοκολάτας υγείας, επειδή περιέχει φλαβονοειδή, προστατεύει από εμφάνιση αθηροσκλήρωσης. Τελευταίες έρευνες έδειξαν ότι όταν δόθηκε σοκολάτα σε ασθενείς που είχαν υποβληθεί σε μεταμόσχευση καρδιάς, παρουσίασαν βελτίωση στην λειτουργικότητα των αγγείων κι επομένως της συνολικής κατάστασής τους. Ωστόσο, η πρόσληψη αυτών των τροφών με άλλες τροφές μπορεί να μειώσει την αφομοίωση σημαντικών μορίων. Παραδείγματος χάριν το πράσινο ή άσπρο τσάι, η σοκολάτα ή τα μύρτιλα αν καταναλωθούν μόνα τους έχουν αντιοξειδωτική δράση. Αν καταναλώσουμε αυτά τα προϊόντα μαζί με γάλα, η ευεργετική δράση εξαφανίζεται γιατί μειώνεται η πρόσληψη των ουσιών που κάνουν καλό. Έτσι είναι σωστό να γίνεται ενημέρωση των καταναλωτών για τον τρόπο που πρέπει να λαμβάνουν τις τροφές, και τους επιτρεπόμενους ή απαγορευμένους συνδυασμούς.

Οι προκλήσεις του μέλλοντος

Μέχρι κάποια χρόνια πριν οι έρευνες βασίζονταν στη διατροφή αλλά στη διαχείριση των αντιοξειδωτικών μορίων και ενζύμων στις βιταμίνες, την καροτίνη. Αυτές οι έρευνες έδειξαν ότι η αντιοξειδωτική σύνθεση τους δεν ήταν επαρκής και δεν ήταν σε θέση να μειώσουν τον κίνδυνο και τη θνησιμότητα από αθηροσκλήρωση και καρκίνο. Όλες αυτές οι έρευνες είχαν ένα αρνητικό σημείο στηρίζονταν στα χάπια κι όχι στη διατροφή ενώ σήμερα οι έρευνες επικεντρώνονται στη διατροφή. Σήμερα το ερευνητικό ενδιαφέρον στρέφεται στην έρευνα και τη συλλογή στοιχείων για τη σχέση ανάμεσα στη διατροφή και τις καρδιαγγειακές παθήσεις και τον καρκίνο και σε ποιο βαθμό μπορούν οι επιστήμονες να επέμβουν και να σταματήσουν τις ασθένειες. Δηλαδή σε επίπεδο πρόληψης να αναγνωρίσουν και να ταυτοποιήσουν τους κυριότερους λόγους για την ανάπτυξη της αθηροσκλήρωσης και του καρκίνου. Να βρουν τους όλους εκείνους τους γενετικούς, μοριακούς και βιοχημικούς μηχανισμούς, που προκαλούν οξειδωτικό στρες, και να παρέμβουν με τη διατροφή. Έτσι ο καθένας από εμάς θα έχει μια διαφορετική προσωπική διατροφή αλλά κυρίως θα έχει ένα διαφορετικό γενετικό μοντέλο που θα επηρεάζεται από τις διατροφικές συνήθειες. Επομένως από το αποτέλεσμα της αλληλεπίδρασης της διατροφής, του περιβάλλοντος και των γενετικών παραγόντων θα ορίζεται και η προστασία ενός ατόμου από τις ασθένειες.