Τα τελευταία χρόνια στις διατροφικές τάσεις και στις συνταγές μαγειρικής συναντούμε όλο και πιο συχνά το λεγόμενο βούτυρο ghee, που στα ελληνικά σημαίνει βούτυρο καθαρισμένο ή εξαγνισμένο. Είναι ένα βούτυρο ανάλατο με ελαφρύ κίτρινο χρώμα που παρασκευάζεται από πολύ αργό βρασμό αγελαδινού βουτύρου. Με αυτό τον τρόπο του αφαιρείται το νερό και όλα τα σάκχαρα και οι πρωτεΐνες του γάλακτος. Το Ghee φημίζεται για τη γεύση, τα θρεπτικά οφέλη και τις θεραπευτικές του ιδιότητες. Στην ινδική αλλά και ασιατική φιλοσοφία το Ghee είναι το βασικό συστατικό μιας ισορροπημένης διατροφής.

Όπως αναγράφεται στις σχετικές ετικέτες συσκευασμένου βουτύρου  Ghee περιέχει Ω-3 και Ω-9 λιπαρά οξέα, βιταμίνες A, D, E, K και είναι μία από τις μεγαλύτερες φυσικές πηγές CLA (Συζευγμένο Λινολεϊκό Οξύ).

Το Ghee είναι ένα εναλλακτικό στο συμβατικό βούτυρο για όσους αντιμετωπίζουν διατροφικές δυσανεξίες, όπως για παράδειγμα στην καζεΐνη και τη λακτόζη των γαλακτοκομικών, και επιτρέπει την ευκολότερη πέψη. Διατηρείται για μεγαλύτερο χρονικό διάστημα χωρίς ψύξη και μπορεί να μαγειρευτεί σε υψηλές θερμοκρασίες χωρίς να επιβαρύνει τοξικά το φαγητό. Επιπλέον, έχει την πλούσια γεύση του βουτύρου γάλακτος και είναι η καλύτερη επιλογή για το μαγείρεμα σε υψηλή θερμοκρασία.

 

 


                                         

                                              Ghee vs Βούτυρο

Όπως και σε όλα τα πράγματα στη ζωή, έτσι και σε αυτήν την περίπτωση υπάρχει και ο αντίλογος για το βούτυρο Ghee. Χωρίς να αμφισβητείται η αξία του, οι ειδικοί ωστόσο κάνουν λόγο για ένα υπερεκτιμημένο προϊόν που λίγο ως πολύ έχει ακριβώς τις ίδιες ιδιότητες με το παραδοσιακό αγελαδινό βούτυρο. Όπως σημειώνουν ειδικοί και διατροφολόγοι το Ghee έχει σχεδόν την ίδια περιεκτικότητα σε λιπαρά και βιταμίνες όπως το κλασικό βούτυρο.

Δεν ανήκει στα λεγόμενα Dairy free προϊόντα, άρα δεν μπορεί να καταναλωθεί από άτομα που ακολουθούν χορτοφαγική διατροφή είτε είναι vegan, είτε vegetarian. Είναι   ωστόσο μια καλή επιλογή για άτομα που έχουν δυσανεξία στη λακτόζη. Αυτό συμβαίνει, όπως προαναφέρθηκε, επειδή περιέχει εξαιρετικά χαμηλά επίπεδα λακτόζης και καζεΐνης. Βέβαια το ίδιο συμβαίνει και με πολλά προϊόντα βουτύρου που κυκλοφορούν στην αγορά.

Σε ότι αφορά την πέψη και την υγεία του παχέος εντέρου, τα γαλακτοκομικά προϊόντα περιέχουν μια ένωση που ονομάζεται βουτυρικό, που είναι ένας τύπος λιπαρού οξέος βραχείας αλύσου (αλυσίδας). Το βουτυρικό είναι η κύρια πηγή ενέργειας για τα κύτταρα που ευθυγραμμίζουν το παχύ έντερο και τα βοηθά να αναγεννηθούν. Αυτή η διαδικασία είναι σημαντική για την υγεία και την πέψη του παχέος εντέρου. Το ghee δεν μπορεί να θεωρηθεί ως πλούσια πηγή βουτυρικού, αφού έχει περίπου 1% βουτυρικό άλας, το οποίο είναι μια μικρή, ασήμαντη ποσότητα σε σύγκριση με αυτό που παράγει το παχύ έντερο.

Μπορείτε να πάρετε μια καλή ποσότητα λιπαρών οξέων βραχείας αλύσου  από την κατανάλωση τροφών πλούσιων σε φυτικές ίνες, όπως φρούτα, λαχανικά, δημητριακά ολικής αλέσεως και όσπρια. Αυτά τα τρόφιμα βοηθούν το σώμα σας να αυξήσει την παραγωγή λιπαρών οξέων βραχείας αλύσου. Αυτός είναι και ο καλύτερος τρόπος για τη βελτίωση της υγείας του παχέος εντέρου.