Αν και το στρες δεν συνδέεται άμεσα με τις καρδιακές παθήσεις, ο αντίκτυπός του στη γενική υγεία είναι αδιαμφισβήτητος. Το στρες δεν επηρεάζει μόνο το σώμα σας άμεσα, μπορεί επίσης να οδηγήσει σε ανθυγιεινές συνήθειες και συμπεριφορές, πολλές από τις οποίες αυξάνουν τον κίνδυνο καρδιακών νόσων.

Ο οργανισμός απελευθερώνει αδρεναλίνη και κορτιζόλη, (ορμόνες του στρες) όταν είμαστε σε συνθήκες στρες. Η αδρεναλίνη μπορεί να αυξήσει τον καρδιακό ρυθμό και την πίεση του αίματος, η οποία με τη σειρά της μπορεί να βλάψει τα τοιχώματα των αρτηριών. Η κορτιζόλη ενισχύει τη λιπόλυση, την έξοδο των λιπαρών οξέων από τις αποθήκες τους προς το αίμα, αυξάνει τη συσσώρευση αθηρωματικής πλάκας και οδηγεί στην απόφραξη της στεφανιαίας αρτηρίας με μοιραία συνέπεια την καρδιακή προσβολή.

Ενώ το χρόνιο στρες δεν φαίνεται να προκαλεί άμεσα υψηλή αρτηριακή πίεση, οι κακές συνήθειες όμως που αναπτύχθηκαν για την αντιμετώπιση του στρες, όπως υπερκατανάλωση φαγητού, κάπνισμα, υπερβολική κατανάλωση αλκοόλ και έλλειψη χρόνου ή ενέργειας για την άσκηση, οδηγούν στην υπέρταση.

Οι περισσότεροι άνθρωποι έχουν μια αρκετά καλή κατανόηση των επιπέδων άγχους και φροντίζουν να διατηρούν τη συναισθηματική υγεία τους σε ένα ικανοποιητικό επίπεδο ώστε να μπορούν να διαχειριστούν με μεγαλύτερη ευκολία τα πράγματα ή τις καταστάσεις που τους προκαλούν στρες. Παρόλα αυτά, με τις σημερινές συνθήκες και τον τρόπο ζωής, πολύ εύκολα μπορεί να χαθεί ο έλεγχος χωρίς να το συνειδητοποιήσουν.

Αν απαντήσετε ναι στις περισσότερες από τις παρακάτω ερωτήσεις, μπορεί να καταπονείται υπερβολικά τον οργανισμό σας και ενδεχομένως να χρειάζεστε συμβουλές για τη διαχείριση του άγχους.

Σωματικά σημάδια στρες

  • Αισθάνεστε συνεχώς εξαντλημένοι;

Το χρόνιο στρες οδηγεί σε κόπωση και έλλειψη κινήτρων ή ενεργητικότητας, και μπορεί να διαταράξει την ποιότητα του ύπνου.

  • Αισθάνεστε συχνά στομαχικές ή εντερικές διαταραχές;

Οι άνθρωποι που βιώνουν υψηλά επίπεδα στρες έχουν τρεις φορές περισσότερες πιθανότητα να έχουν πόνους στο στομάχι και συμπτώματα από το έντερο.

  • Έχετε τακτικά πονοκέφαλο ή πόνους στην πλάτη ή στον αυχένα;
  • Ο πονοκέφαλος επιδεινώνεται το Σαββατοκύριακο;

Μια ξαφνική χαλάρωση στην πίεση που αισθανόμαστε όλη την εβδομάδα μπορεί να ενεργοποιήσει τις ημικρανίες. Το στρες προκαλεί συχνά χρόνια μυϊκή ένταση με αποτέλεσμα ενοχλήσεις και πόνους.

  • Έχετε πόνους στη γνάθο;

Μπορεί να είναι σημάδι ότι τρίζετε τα δόντια σας τη νύχτα κατά τη διάρκεια του ύπνου, ή να σφίγγετε το σαγόνι σας στη διάρκεια της ημέρας

  • Έχετε ανεξήγητη ακμή, πέφτουν τα μαλλιά σας ή αντιμετωπίζετε δερματικά προβλήματα;

Το άγχος αυξάνει τις φλεγμονές και επηρεάζει τις ορμόνες, και μπορεί να οδηγήσει σε ακμή. Το αίσθημα άγχους μπορεί να επιδεινώσει επίσης το έκζεμα, την ψωρίαση ή τις δερματίτιδες.

Ψυχικά και συναισθηματικά σημάδια στρες:

  • Έχετε πρόβλημα συγκέντρωσης;
  • Έχετε προβλήματα στον ύπνο;
  • Βλέπετε ασυνήθιστα όνειρα ή εφιάλτες;

Ο κακός ύπνος επηρεάζει τις χημικές ουσίες του εγκεφάλου που ονομάζονται νευροδιαβιβαστές, οι οποίοι βοηθούν στη ρύθμιση των συναισθηματικών αντιδράσεων στα γεγονότα και τις καθημερινές καταστάσεις. Αν δεν κοιμάστε καλά για ημέρες ή εβδομάδες, θα έχει επίπτωση στην ψυχική και σωματική υγεία σας.

  • Αισθάνεστε συχνά κάποιο από τα ακόλουθα: άγχος, θυμό, κατάθλιψη, αβοήθητοι, εκτός ελέγχου, ανυπόμονοι, αφηρημένοι, εχθρικοί;
  • Είστε ευερέθιστοι;

Για να αντεπεξέλθετε στην καθημερινή ζωή συχνά:

  • Τρώτε για να ηρεμήσετε;
  • Μιλάτε πολύ γρήγορα;
  • Πίνετε περισσότερα από 7 αλκοολούχα ποτά την εβδομάδα;
  • Πίνετε πολύ καφέ ή καφεϊνούχα ποτά;
  • Καπνίζετε;
  • Βιάζεστε χωρίς να κάνετε τίποτα;
  • Εργάζεστε υπερβολικά;
  • Αργοπορείτε;
  • Κοιμάστε πάρα πολύ ή πολύ λίγο;
  • Φορτώνετε με πολλές υποχρεώσεις τον εαυτό σας;

Αν ανταποκρίνεστε σε πολλά από τα παραπάνω ερωτήματα τότε θα πρέπει να ρυθμίσετε το άγχος σας και να βρείτε αυτές τις τεχνικές διαχείρισης του στρες που ταιριάζουν καλύτερα για εσάς, ώστε να μην επηρεαστεί αρνητικά η γενική υγεία σας.

  • Εστιάστε τη σκέψη σας σε θετικά πράγματα.
  • Αθληθείτε. Η έκκριση σεροτονίνης και ενδορφινών την ώρα της άσκησης, συμβάλλουν στην καλή διάθεση και δρουν κατευναστικά σε περιπτώσεις άγχους
  • Φροντίστε να είστε με ανθρώπους που έχουν θετική ενέργεια, σας ενδιαφέρουν και σας κάνουν να αισθάνεστε όμορφα.
  • Δεχτείτε ότι υπάρχουν τμήματα της ζωής σας που δεν μπορείτε να ελέγξετε.
  • Πείτε όχι σε αυτά που σας προσθέτουν άγχος .
  • Αφιερώστε χρόνο στον εαυτό σας. Βάλτε «το εγώ» στο ημερολόγιό σας.
  • Εφαρμόστε τεχνικές χαλάρωσης, όπως ασκήσεις για τον έλεγχο της αναπνοής, γιόγκα ή άλλες δραστηριότητες

Αν το στρες αρχίζει να βγαίνει εκτός ελέγχου, αναζητείστε βοήθεια από ειδικό.

 

Πηγή: Northwestern Medicine