Η υγεία της καρδιάς.

Ο καρδιακός ρυθμός.

Από τα ζωτικότερα σημάδια του ανθρώπινου οργανισμού είναι ο καρδιακός ρυθμός, ο αριθμός των κτύπων της καρδιάς ανά λεπτό.

Ο καρδιακός ρυθμός ισούται με τον παλμό, ο οποίος υπολογίζεται από το πόσες φορές το λεπτό οι αρτηρίες διαστέλλονται λόγω της αύξησης της πίεσης του αίματος που προέρχονται από τον κτύπο της καρδιάς.

Η καρδιακή συχνότητα ποικίλλει τόσο σε κατάσταση ηρεμίας όσο και σε περιπτώσεις έντονης συναισθηματικής φόρτισης, άγχους και στρες. Στη δεύτερη περίπτωση η αιτία αύξησης των καρδιακών παλμών είναι η αδρεναλίνη, ορμόνη που ονομάζεται επίσης επινεφρίνη και η οποία μας προετοιμάζει να χρησιμοποιήσουμε περισσότερο οξυγόνο και ενέργεια ως απάντηση στο εξωτερικό ερέθισμα.

Μια ακόμη αιτία αύξησης των καρδιακών παλμών είναι η φυσική δραστηριότητα. Στη διάρκεια της άσκησης η καρδιά στέλνει με κάθε χτύπο της περισσότερο αίμα στο υπόλοιπο σώμα, παρέχει περισσότερο οξυγόνο και ενέργεια ώστε να πραγματοποιηθεί η δραστηριότητα. Σημαντικοί παράγοντες για τους αυξημένους παλμούς θεωρούνται η παχυσαρκία, η εγκυμοσύνη, το κάπνισμα, η μειωμένη φυσική δραστηριότητα, η δυσπεψία κ.α.

Ο μη φυσιολογικός ρυθμός της καρδιάς, όταν η καρδιά χτυπάει πολύ γρήγορα σε κατάσταση ηρεμίας (συνήθως πάνω από 100 παλμούς) ονομάζεται ταχυκαρδία, ενώ όταν ο κτύπος της καρδιάς είναι πολύ αργός (συνήθως κάτω από 60), ονομάζεται βραδυκαρδία.

Πως βρίσκουμε και πως μετρούμε τον καρδιακό παλμό

Οι χτύποι της καρδιάς μπορούν να εντοπιστούν σε διάφορα μέρη του σώματος, όπως πίσω από τα γόνατα, στη βουβωνική χώρα, στους κροτάφους, στην κορυφή ή στην εσωτερική πλευρά του ποδιού. Οι συνηθέστεροι τρόποι είναι η ψηλάφηση του σφυγμού στον καρπό ή το λαιμό μας. Η πιο εύκολη διαδικασία για να παρακολουθήσουμε τον καρδιακό ρυθμό είναι να πάρουμε το σφυγμό από τον καρπό.

Θυμηθείτε:

1)Τοποθετούμε τον αντίχειρα ή τον δείκτη και μέσο δάκτυλο στη μέσα πλευρά του καρπού και πιέζουμε ελαφρά μέχρι να αντιληφθούμε τον παλμό μας.

2) Με τη βοήθεια ενός ρολογιού μετράμε τους χτύπους μας για 30 δευτερόλεπτα και έπειτα τους διπλασιάζουμε.

Η ίδια διαδικασία ακολουθείται και για το λαιμό πιέζοντας τον δείκτη και τον παράμεσο στη μία από τις δύο πλευρές της τραχείας.

Η μέγιστη ένταση που μπορεί να χτυπήσει η καρδιά μας κάθε λεπτό βρίσκεται αν από το 220 αφαιρέσουμε την ηλικία μας. Αυτό σημαίνει ότι η υψηλότερη ένταση που μπορεί να χτυπήσει η καρδιά μας κατά την διάρκεια μιας δραστηριότητας εξαρτάται από την ηλικία μας και συνεπώς διαφέρει.

Η φυσιολογική καρδιακή συχνότητα σε κατάσταση ηρεμίας για τους ενήλικες, συμπεριλαμβανομένων των ηλικιωμένων αλλά και των παιδιών άνω των 10 ετών, κυμαίνεται από 60-100 παλμούς το λεπτό. Επισημαίνεται πως ο καρδιακός παλμός των αθλητών μπορεί να κυμανθεί από 60 έως 40 παλμούς το λεπτό. Ανάλογα, ο παλμός γίνεται σταδιακά πιο αργός από την παιδική ηλικία προς την εφηβεία.

Στην παρακάτω λίστα μπορείτε να διαπιστώσετε πως εξελίσσεται ο καρδιακός ρυθμός

Πρώτος μήνας ζωής: 70-190

Ανάμεσα στον 1 μήνα και τους 11 μήνες ζωής: 80-160

Ενός – δύο ετών: 80-130

Τριών – τεσσάρων ετών: 80-120

Πέντε –έξι ετών: 75-115

Ανάμεσα στα 7 και 9 έτη: 70-110

Από την ηλικία των 10 ετών: 60-100.