Υπάρχει μια λανθασμένη αντίληψη ότι η υψηλή αρτηριακή πίεση σπάνια επηρεάζει τις γυναίκες. Αν  και η  υπέρταση δεν σχετίζεται άμεσα με το φύλο, ωστόσο, σχεδόν το μισό του ενήλικου πληθυσμού που υποφέρει από υψηλή πίεση είναι γυναίκες. Σε μεγαλύτερο κίνδυνο βρίσκονται όσες γυναίκες είναι σε εμμηνόπαυση, είναι έγκυες, ή λαμβάνουν αντισυλληπτικά, είναι παχύσαρκες, ή έχουν οικογενειακό ιστορικό.

Η υπέρταση αυξάνει, ταυτόχρονα και το κίνδυνο ενός εγκεφαλικού επεισοδίου, για αυτό και η τακτική μέτρηση της πίεσης μπορεί να βοηθήσει σημαντικά στην πρόληψη των επιπλοκών που προκαλεί η πάθηση. Πάντως, όπως τονίζει η Αμερικανική Ένωση Εγκεφαλικών Παθήσεων, που είναι τμήμα της Αμερικανικής Ένωσης Καρδιολογίας, τα καλά νέα είναι ότι με τον τακτικό έλεγχο μπορεί να αποφευχθεί έως και το 80% των εγκεφαλικών επεισοδίων.

Η υψηλή αρτηριακή πίεση είναι μια κατάσταση που μπορεί να αποτραπεί και να αποφευχθεί εάν υιοθετήσουμε έναν υγιεινό τρόπο ζωής που περιλαμβάνει μια δίαιτα χαμηλή σε αλάτι, κορεσμένα λίπη, χοληστερόλη και αλκοόλ, εάν αυξήσουμε τη σωματική δραστηριότητα και διατηρήσουμε το βάρος σε φυσιολογικά επίπεδα.

Αντίθετα, εάν αφήσουμε χωρίς θεραπεία την υψηλή αρτηριακή πίεση τότε αυτή θα βλάψει τις αρτηρίες και μπορεί να οδηγήσει σε καρδιακή προσβολή, εγκεφαλικό επεισόδιο, νεφρική ανεπάρκεια, βλάβη στα μάτια, καρδιακή ανεπάρκεια και αθηροσκλήρωση (δημιουργία αθηρωματικών πλακών στις αρτηρίες).

Συνεπώς η διαχείριση της αρτηριακής πίεσης από σήμερα μπορεί να μειώσει τον κίνδυνο εμφάνισης διαφόρων παθήσεων και επιπλοκών αύριο.

Γιατί είναι σημαντικό να ρυθμίσω την πίεση μου;

Σύμφωνα με την Ελληνική Καρδιολογική Εταιρεία, η επάνοδος της αρτηριακής πίεσης σε φυσιολογικά όρια με φαρμακευτική αγωγή, δίαιτα και άσκηση μειώνει την πιθανότητα θανάτου από στεφανιαία νόσο και εγκεφαλικό επεισόδιο, ενώ βελτιώνονται και τα υπόλοιπα όργανα, όπως τα νεφρά κι οι οφθαλμοί μας. Φαίνεται ότι μια μείωση κατά 5 με 6 μονάδες της διαστολικής πίεσης σε διάστημα πέντε ετών, οδηγεί σε 40% λιγότερα εγκεφαλικά επεισόδια και 20% λιγότερα καρδιακά. Τα αποτελέσματα είναι ακόμα πιο ευεργετικά όταν η διαστολική πίεση μειωθεί κατά 10 μονάδες, οπότε παρατηρείται μείωση των εγκεφαλικών επεισοδίων κατά 56%.


              Οι ιδανικές τιμές της αρτηριακής πίεσης σύμφωνα με την Ελληνική Καρδιολογική Εταιρεία:

 


Πολλοί άνθρωποι δεν γνωρίζουν ότι έχουν υψηλή αρτηριακή πίεση, καθώς δεν έχουν συμπτώματα. Έτσι, ο μόνος τρόπος να το αναγνωρίσουν είναι να την μετρήσουν. Η πίεση θα πρέπει να μετράται μετά από 5-10 λεπτά ξεκούρασης, όχι μετά φαγητό ή τσιγάρο, σε ήσυχο και ευχάριστο περιβάλλον. Δεν πρέπει να φοράμε στενά ρούχα στο χέρι που μετράμε την πίεση, ενώ η πλάτη μας παραμένει στηριγμένη σε όλη τη διάρκεια της μέτρησης. Η μέτρηση της αρτηριακής πίεσης θα πρέπει να επαναλαμβάνεται μετά από μεσοδιάστημα 3 λεπτών και να υπολογίζεται ο μέσος όρος των δύο μετρήσεων, εκτός αν παρατηρηθεί σημαντική απόκλιση, οπότε θα χρειαστεί και τρίτη μέτρηση.