Είναι από τα πλέον αγαπημένα φρούτα του καλοκαιριού. Και πως μπορείς να αντισταθείς στην κατακόκκινη, τραγανή και γλυκιά σάρκα του… Μας δροσίζει τις ζεστές ημέρες του καλοκαιριού και φροντίζει να μας κρατά ενυδατωμένους. Αν και παλαιότερα υπήρχε η πεποίθηση ότι το φρούτο αυτό δεν πρόσφερε πολλά στην υγεία, πέρα από το νερό και τη ζάχαρή του που περιέχει, η αλήθεια όμως είναι ότι το καρπούζι είναι γεμάτο θρεπτικά και ωφέλιμα συστατικά. Είναι πλούσιο σε μέταλλα και αντιοξειδωτικά, ενώ έχει  υψηλή περιεκτικότητα σε βιταμίνες.  Αξίζει να σημειωθεί ότι μπορεί να είναι μέρος σχεδόν οποιασδήποτε υγιεινής διατροφής, αφού έχει λίγες θερμίδες, ανήκει στην κατηγορία των μη αλλεργιογόνων τροφίμων και έχει χαμηλή περιεκτικότητα σε υδατάνθρακες.

Από την άλλη πλευρά η μεγάλη κατανάλωση αυτού του αγαπημένου καλοκαιρινού φρούτου μπορεί να έχει και μερικά μειονεκτήματα.

 


Έξι πράγματα που μπορεί να συμβούν στο σώμα σας όταν τρώτε καρπούζι


 

Ενυδατώνει τον οργανισμό:  Είναι αυτονόητο. Το καρπούζι είναι ένα εξαιρετικά ενυδατικό φρούτο. Στην πραγματικότητα, δεδομένου ότι αποτελείται από 92% νερό, είναι μια από τις τροφές με την υψηλότερη περιεκτικότητα σε νερό στον πλανήτη. Η ενυδάτωση είναι πολύ σημαντική για τον ανθρώπινο οργανισμό. Βοηθά στην αποφυγή κόπωσης και πονοκεφάλων, «καθαρίζει» τις τοξίνες από το σώμα και μπορεί να βελτιώσει τον τόνο και την ελαστικότητα του δέρματος.

Προστατεύει από την εμφάνιση συγκεκριμένων τύπων καρκίνου: Οι ντομάτες δεν είναι τα μόνα κόκκινα φρούτα που περιέχουν λυκοπένιο. Στην πραγματικότητα, η έρευνα δείχνει ότι το καρπούζι περιέχει περίπου 40% περισσότερο λυκοπένιο από τις ωμές ντομάτες. Μελέτες έχουν δείξει συσχέτιση μεταξύ μιας διατροφής πλούσιας σε λυκοπένιο και ενός μειωμένου κινδύνου καρκίνου του μαστού, του προστάτη και του πνεύμονα. Απαιτείται περισσότερη έρευνα για να εξαχθούν οριστικά συμπεράσματα, αλλά είναι ασφαλές να πούμε ότι μπορείς να νιώθεις καλά αν σας αρέσει να τρώτε καρπούζι.

Ενισχύει την υγεία της καρδιάς: Οι ιδιότητες του λυκοπένιου δε σταματούν μόνο στην προστασία από μορφές καρκίνου.  Αυτό το ισχυρό αντιοξειδωτικό μπορεί, επίσης, να έχει θετικά αποτελέσματα στην υγεία της καρδιάς. Μια μετα-ανάλυση διαπίστωσε ότι οι υψηλές δόσεις λυκοπενίου βοήθησαν στη μείωση της υψηλής αρτηριακής πίεσης, ειδικά σε άτομα με υψηλότερη συστολική πίεση. Επιπλέον, ένα αμινοξύ στο καρπούζι που ονομάζεται L-κιτρουλλίνη (προέρχεται από τον λατινικό όρο για την λέξη καρπούζι που είναι citrullus) θα μπορούσε να υποστηρίξει την καρδιαγγειακή υγεία βελτιώνοντας την λειτουργία των αρτηριών. Επιπλέον, τα καρπούζια είναι πλούσια σε μαγνήσιο και χαμηλά σε θερμίδες.

Μειώνει τον κίνδυνο ανάπτυξης άσθματος: Ο κίνδυνος για την ανάπτυξη άσθματος είναι χαμηλότερος σε άτομα που καταναλώνουν μεγάλη ποσότητα ορισμένων θρεπτικών ουσιών. Μία από αυτές τις θρεπτικές ουσίες είναι η βιταμίνη C, που βρίσκεται σε πολλά φρούτα και λαχανικά συμπεριλαμβανομένου του καρπουζιού.

Βοηθά στην απώλεια κιλών! Έχετε ακούσει για τη λεγόμενη καλοκαιρινή δίαιτα του καρπουζιού. Είναι μια χημική δίαιτα που δε συνιστάται από διατροφολόγους και γιατρούς,  ωστόσο, θα πρέπει να βάλουμε το καρπούζι στη διατροφή μας γιατί μπορεί σίγουρα να βοηθήσει στην απώλεια βάρους. Τα καρπούζια δεν είναι μόνο εξαιρετικά ενυδατικά, αλλά έχουν και πολύ χαμηλή περιεκτικότητα σε υδατάνθρακες. Ένα φλιτζάνι καρπούζι περιέχει μόλις 12 γραμμάρια υδατανθράκων. Συγκρίνετε αυτό με σταφύλια ή μπανάνες, που έχουν περισσότερο από το διπλάσιο των υδατανθράκων. Ακόμη, είναι ένα φυσικό διουρητικό, το οποίο προάγει την απώλεια βάρους και συμβάλλει στην καλή νεφρική λειτουργία.

Η υπερκατανάλωση προκαλεί πεπτικά προβλήματα: Δεν είναι όλα καλά στο καρπούζι. Ειδικότερα για αυτούς που αντιμετωπίζουν πεπτικές διαταραχές, αφού η υπερκατανάλωση μπορίε να προκαλέσει τέτοια προβλήματα -και όχι από τα σπόρια του φρούτου. Η περιεκτικότητα σε νερό μπορεί να οδηγήσει σε δυσφορία. Το υπερβολικό υγρό στο πεπτικό σας σύστημα μπορεί να προκαλέσει κοιλιακή διάταση ή διάρροια. Για όσους έχουν σύνδρομο ευερέθιστου εντέρου, το καρπούζι θα μπορούσε να είναι «όχι» και για έναν άλλο λόγο. Ο καρπός περιέχει φρουκτάνες, φρουκτόζη και πολυόλες – όλες εμπίπτουν στην ομπρέλα των FODMAP’s (συνοπτικά δυσαπορρόφηση υδατανθράκων που βρίσκονται σε ορισμένα τρόφιμα, πχ φρουκτόζη).