Αν και το μπαχαρικό κουρκουμάς ή κουρκούμη (επιστημονική ονομασία: Curcuma longa), χρονολογείται από το 2.500π.χ.  και σε όλους αυτούς τους αιώνες της ανθρώπινης ιστορίας αυτή η χρυσοκίτρινη-πορτοκαλί ρίζα, -μέλος της οικογένειας του τζίντζερ-, έχει εκτιμηθεί δεόντως για τις  υποτιθέμενες θεραπευτικές της δυνάμεις αλλά και για τη χρήση της σε θρησκευτικές τελετές, ωστόσο στα σημερινά χρόνια μόλις τις τελευταίες δύο δεκαετίες η σύγχρονη επιστήμη έχει ρίξει τα φώτα της  για τα πιθανά ιατρικά οφέλη του κουρκουμά.

Πρόσφατες επιστημονικές έρευνες επικεντρώθηκαν στο τι μπορεί να συμβεί στο σώμα μας όταν κάνουμε τον κουρκουμά τακτικό μέρος της διατροφής μας. Εν ολίγοις οι ερευνητές πιστεύουν ότι είναι οι αντιφλεγμονώδεις και αντιοξειδωτικές ιδιότητες του κουρκουμά -και ειδικότερα το κύριο δραστικό συστατικό του η κουρκουμίνη-, που κάνουν αυτό το μπαχαρικό τόσο ισχυρό θεραπευτικό με πολυάριθμα οφέλη για την ανθρώπινη υγεία.

Διαβάστε  τους διαφορετικούς τρόπους με τους οποίους ο κουρκουμάς μπορεί να επηρεάσει το σώμα μας και τα οφέλη στην υγεία μας από την κατανάλωσή του. 

 

Ορισμένες κατηγορίες ασθενών, καλό θα είναι να συμβουλευτούν το γιατρό τους προτού ξεκινήσουν την κατανάλωση κουρκουμά προκειμένου να ενημερωθούν εάν μπορεί να επηρεάσει τα συνταγογραφούμενα φάρμακα που λαμβάνουν. Επίσης,  άτομα που κινδυνεύουν από δημιουργία χολόλιθων πρέπει να καταναλώνουν τον κουρκουμά με προσοχή, όπως και οι έγκυες και οι πάσχοντες από νόσο του Crohn.

 

Η καθημερινή κατανάλωση κουρκουμά επί ένα μήνα βοηθά:

  • Απώλεια κιλών και μείωση λίπους.
  • Μειώνεται ο κίνδυνος εμφάνισης σακχαρώδη διαβήτη.
  • Ενισχύει και προστατεύει τον εγκέφαλο. Η τακτική κατανάλωση μπορεί να καταστείλει φλεγμονές οι οποίες έχουν συνδεθεί με νευροεκφυλιστικές ασθένειες όπως  Αλτσχάιμερ, Πάρκινσον, Σκλήρυνση κατά Πλάκας.
  •  Οι αντιφλεγμονώδεις ιδιότητές του το καθιστούν εξαιρετική θεραπεία για το κοινό κρυολόγημα.
  • Μπορεί να αποτελέσει μέρος θεραπείας δερματικών παθήσεων όπως το σκληρόδερμα, η ψωρίαση, ακόμη και ο καρκίνος του δέρματος.
  • Βοηθά στην κατάθλιψη.

ΣΥΝΤΑΓΗ: «Golden Milk» (Γάλα με κουρκουμά)

 

Είναι γνωστό παγκοσμίως. Πρόκειται για ένα ρόφημα με όποιο γάλα σας αρέσει, (κατσικίσιο, αμυγδάλου, αγελαδινό, καρύδας κλπ), κουρκουμά, τζίντζερ, πιπέρι, κανέλα, μέλι και κάρδαμο.

 1 φλιτζάνι γάλα, 1 κουταλιά της σούπας μέλι (προαιρετικά), 1 κουταλιά της σούπας λάδι καρύδας (προαιρετικά), 1 κουταλάκι του γλυκού κουρκουμά,  1 κουταλάκι του γλυκού κανέλα, 1 μικρή πρέζα μαύρο πιπέρι, λίγο κάρδαμο και τριμμένο τζίντζερ

Όσοι από εσάς δεν θέλετε κουρκουμά σε ρόφημα μπορείτε να τον προσθέσετε στις σάλτσες, στο γιαούρτι αλλά και σε πολλά μαγειρεμένα φαγητά, όπως όταν βράζετε ρύζι ή μακαρόνια.


ΠΑΡΕΝΕΡΓΕΙΕΣ:

Ενώ οι περισσότερες μελέτες δείχνουν ότι ο κουρκουμάς είναι καλά ανεκτός, μερικοί άνθρωποι εμφανίζουν καούρα και ΓΟΠ (Γαστροοισοφαγική Παλινδρόμηση), στομαχικές διαταραχές και διάρροια. Άλλες πιθανές παρενέργειες περιλαμβάνουν χαμηλό σάκχαρο στο αίμα, μειωμένη πήξη του αίματος, ανεπάρκεια σιδήρου και αρνητικές αλληλεπιδράσεις με συνταγογραφούμενα φάρμακα.

Ένα σημαντικό πρόβλημα για τα πιθανά οφέλη από τη λήψη κουρκουμά είναι ότι απορροφάται ελάχιστα αλλά κι ότι μεταβολίζεται και αποβάλλεται γρήγορα. Ωστόσο εάν συνδυάσουμε τον κουρκουμά μαζί με πιπέρι και προαιρετικά ελαιόλαδο τότε αυξάνεται η βιοδιαθεσιμότητα του.