Η κακή διατροφή ευθύνεται για μια μεγάλη σειρά ζητημάτων υγείας που μπορεί να προκαλέσει στον ανθρώπινο οργανισμό. Μεταξύ αυτών είναι και τα δερματικά προβλήματα, οπότε μια ισορροπημένη διατροφή με ποίκιλα προϊόντα που είναι πλούσια σε θρεπτικές ουσίες και συστατικά είναι από τις καλύτερες επιλογές που μπορεί να κάνει κάποιος για να βελτιώσει την υγεία του δέρματος του και να ενισχύσει την υγεία του συνολικά.

Σύμπλεγμα βιταμινών Β

Τροφές: Κρέας, αυγά, θαλασσινά, ξηρούς καρπούς και σπόρους.

Το σύμπλεγμα Β-βιταμινών αποτελείται από μία μεγάλη οικογένεια οκτώ  στο σύνολο υδατοδιαλυτών βιταμινών, οι οποίες διαδραματίζουν έναν ιδιαίτερα πολύτιμο ρόλο στον ανθρώπινο οργανισμό . Μελέτη του 2018 διαπίστωσε ότι η βιταμίνη Β θα μπορούσε να βοηθήσει στην παραγωγή νέων υγιών κυττάρων δέρματος. Η βιταμίνη Β-3, ή νιασίνη, η οποία περιέχεται στο σύμπλεγμα βιταμινών Β,  μπορεί να βοηθήσει σε ορισμένα σημάδια γήρανσης του δέρματος, στη μείωση της εμφάνισης ηλικιακών κηλίδων και άλλων μορφών αποχρωματισμού του δέρματος.

Βιταμίνη C

Τροφές με Βιταμίνη C : μπρόκολο, κουνουπίδι, κολοκύθα, κόκκινες/κίτρινες πιπεριές, ακτινίδια

Τι πρώτα από όλα να γράψει κανείς για τη βιταμίνη C! Σε ότι αφορά την υγεία του δέρματος έχει αντιοξειδωτική δράση. Αυτό σημαίνει ότι μπορεί να αντιστρέψει την οξειδωτική βλάβη που προκαλείται από τις ελεύθερες ρίζες, οι οποίες παίζουν σημαντικό ρόλο στη γήρανση του δέρματος και ειδικότερα αυτής που σχετίζεται με την έκθεση στον ήλιο. Παράλληλα ενισχύει σημαντικά και τη δράση του ανοσοποιητικού συστήματος.   Η εφαρμογή τοπικά βιταμίνης C, απευθείας στο δέρμα, μπορεί να βελτιώσει την ελαστικότητα, βοηθώντας το δέρμα να φαίνεται νεότερο και φωτεινότερο. Οι οροί βιταμίνης C μπορούν, επίσης, να διεγείρουν την παραγωγή κολλαγόνου, καταπολεμώντας τις βλαβερές συνέπειες του ήλιου. Θέλει προσοχή από τα άτομα που έχουν ευαισθησία στα οξέα φρούτων.

Βιταμίνη  Ε

Τροφές πλούσεις σε βιταμίνη Ε: Σπόροι, ξηροί καρποί, σπανάκι, μάνγκο καλαμπόκι.

Η βιταμίνη Ε είναι γνωστή και ιδιαίτερα δημοφιλής στον γυναικείο πληθυσμό,  λόγω της αντιγηραντικής ιδιότητά της. Όπως η βιταμίνη C, έτσι και η βιταμίνη Ε είναι ένα αντιοξειδωτικό που μπορεί να επιβραδύνει τη γήρανση που προκαλούν οι ελεύθερες ρίζες. Πολλά προϊόντα περιποίησης του δέρματος περιέχουν βιταμίνη Ε, ενώ είναι μια δημοφιλής θεραπεία κατά των ουλών. Μερικές έρευνες δείχνουν ότι η βιταμίνη Ε μπορεί να βοηθήσει στην επούλωση των πληγών, ειδικά σε συνδυασμό με τη βιταμίνη C και τον ψευδάργυρο. Μπορεί επίσης να βοηθήσει στη θεραπεία της ακμής και των κατακλίσεων.

Βιταμίνη D

Ευεργετικές πηγές βιταμίνης D: εμπλουτισμένα προϊόντα όπως γάλα, γιαούρτι και δημητριακά, καθώς και σολομός, ξιφίας, τόνος.

Η βιταμίνη D αποτελεί το «υπερόπλο» υγείας του ανθρώπινου οργανισμού. Είναι γνωστή και ως βιταμίνη του ήλιου. Υποστηρίζει το μεταβολισμό των κυττάρων του δέρματος, βοηθώντας το να αναπτυχθεί και να αναζωογονηθεί. Η βιταμίνη D μπορεί επίσης να βοηθήσει σε χρόνιες φλεγμονές που οδηγούν σε ερεθισμό του δέρματος, ορισμένους τύπους ακμής και έκζεμα. Μια παλαιότερη μελέτη (2010) διαπίστωσε ότι η χρήση κρέμας που περιέχει βιταμίνες D και E θα μπορούσε να βοηθήσει στην ατοπική δερματίτιδα.

Βιταμίνη Α

Τροφές με  βιταμίνη Α: Γλυκοπατάτα και σκούρα φυλλώδη λαχανικά, αβγά, καρότα.

Τα ρετινοειδή, συμπεριλαμβανομένης της ρετινόλης, της τρετινοΐνης, της ισοτρετινοΐνης και παρόμοιων χημικών, είναι κατασκευασμένες μορφές βιταμίνης Α. Αυτά τα προϊόντα διατίθενται σε κρέμες και ορούς για άμεση εφαρμογή στο δέρμα. Πολλές μελέτες υποστηρίζουν τα οφέλη των ρετινοειδών για την υγεία του δέρματος, όπως ότι μπορούν να βελτιώσουν την υφή και τον τόνο του δέρματος, να θρέψουν ένα θαμπό και άψυχο δέρμα, να καταπολεμήσουν την ακμή και να επιβραδύνουν τα σημάδια γήρανσης. Η χρήση των ρετινοειδών σε τοπική μορφή μπορεί να αυξήσουν την ευαισθησία του δέρματος στον ήλιο. Για αυτόν τον λόγο, είναι σημαντικό να φοράτε αντηλιακό.

Οι βιταμίνες δεν είναι όλες κατάλληλες για τους ανθρώπους και ειδικότερα σε όσους αντιμετωπίζουν δερματικά προβλήματα ή όσες γυναίκες βρίσκονται σε κατάσταση εγκυμοσύνης. Για το λόγο αυτό η συζήτηση με τον δερματολόγο κρίνεται ιδιαίτερα σημαντική. Επίσης, όπως για πολλά θέματα έτσι και για την κατανάλωση βιταμινών δε θα πρέπει να γίνεται κατάχρηση, γιατί ενδέχεται να έχει αντίθετα αποτελέσματα και μπορεί να προκαλέσει προβλήματα υγείας, παρά να θεραπεύσει υπάρχοντα. Για παράδειγμα, η χρήση πάρα πολλών προϊόντων που περιέχουν βιταμίνη Α μπορεί να στεγνώσει και να ερεθίσει το δέρμα.