Η προσεγμένη διατροφή μπορεί να συμβάλει στη μείωση του κινδύνου εμφάνισης μιας σειράς κοινών αλλά σοβαρών παθήσεων των ματιών, εάν συμπεριλάβουμε τρόφιμα που περιέχουν βιταμίνες, θρεπτικά συστατικά και μέταλλα, γνωστά κι ως αντιοξειδωτικά. Παθήσεις των ματιών που μπορούν, εν μέρει, να αποτραπούν ή να καθυστερήσουν με μια υγιεινή διατροφή είναι τόσο το γλαύκωμα, ο καταρράκτης, η ηλικιακή εκφύλιση της ωχράς κηλίδας, η ξηροφθαλμία κ.α.

Τα μάτια χρειάζονται πολλούς τύπους αντιοξειδωτικών για να παραμείνουν υγιή, όπως τη λουτεΐνη και ζεαξανθίνη, (καροτενοειδή που βρίσκονται σε μεγάλες ποσότητες στα πράσινα φυλλώδη λαχανικά) τις βιταμίνες A, C, E, το Β καροτένιο (βρίσκεται σε φρούτα και λαχανικά και χαρακτηρίζεται από πορτοκαλί χρώμα), τα  ωμέγα-3 λιπαρά οξέα, τον ψευδάργυρο (ιχνοστοιχείο σημαντικό για τη διατήρηση της υγείας του αμφιβληστροειδούς χιτώνα).

Η ισορροπημένη διατροφή μπορεί να δημιουργηθεί με μια ποικιλία πρωτεϊνών, γαλακτοκομικών προϊόντων, φρούτων και λαχανικών και τον περιορισμό της κατανάλωσης ανθυγιεινών τροφίμων που έχουν υποστεί επεξεργασία, ή περιέχουν κορεσμένα λίπη και έχουν υψηλή περιεκτικότητα σε ζάχαρη.

Ενδεικτικά μια διατροφή που προσέχει τα μάτια μας σαν τα μάτια μας είναι:

  1. Kale (είδος λαχανίδας)

Το Kale είναι γνωστό ως μια υπερτροφή επειδή περιέχει πάρα πολλές σημαντικές βιταμίνες, θρεπτικά συστατικά και μέταλλα. Το Kale περιέχει τα αντιοξειδωτικά λουτεΐνη και ζεαξανθίνη, που βρίσκονται επίσης στα αυγά και σε άλλες τροφές, όπως και στις κόκκινες πιπεριές και στο σπανάκι.

2. Πορτοκάλια

Τα πορτοκάλια και άλλα εσπεριδοειδή περιέχουν βιταμίνη C, η οποία είναι βασική για την υγεία των ματιών. Η βιταμίνη, που βρίσκεται κυρίως σε φρέσκα φρούτα και λαχανικά, συμβάλλει στη διατήρηση της υγείας των αιμοφόρων αγγείων στα μάτια. Μπορεί να καταπολεμήσει την ανάπτυξη καταρράκτη και σε συνδυασμό με άλλες βιταμίνες και θρεπτικά συστατικά, στον εκφυλισμό της ωχράς κηλίδας.

3. Γαλακτοκομικά 

Τα γαλακτοκομικά προϊόντα όπως το γάλα και το γιαούρτι περιέχουν βιταμίνη Α καθώς και ψευδάργυρο. Η βιταμίνη Α προστατεύει τον κερατοειδή.

4. Καρότα

Τα καρότα είναι γνωστό ότι είναι καλή πηγή αντιοξειδωτικών και βιταμινών. Όπως οι κρόκοι των αυγών, τα καρότα έχουν βιταμίνη Α και επίσης β-καροτένιο. Η βιταμίνη Α και το β-καροτένιο βοηθούν στην πρόληψη των λοιμώξεων και άλλων σοβαρών οφθαλμικών παθήσεων.

5. Αβγά

Τα αβγά αποτελούν μια εξαιρετική διατροφική επιλογή για την υγεία των ματιών. Οι κρόκοι περιέχουν βιταμίνη Α, λουτεΐνη, ζεαξανθίνη και ψευδάργυρο, που είναι όλα ζωτικής σημασίας. Η βιταμίνη Α προστατεύει τον κερατοειδή. Η λουτεΐνη και η ζεαξανθίνη μειώνουν την πιθανότητα ε σοβαρών οφθαλμικών παθήσεων όπως ο εκφυλισμός της ωχράς κηλίδας και ο καταρράκτης. Ο ψευδάργυρος συμβάλλει στην υγεία του αμφιβληστροειδούς. Ο ψευδάργυρος βοηθά επίσης τα μάτια να βλέπουν καλύτερα τη νύχτα.

6. Ψάρια

Ο σολομός και άλλα ψάρια περιέχουν ωμέγα-3 λιπαρά οξέα. Αυτά είναι λεγόμενα «υγιή» λίπη. Τα ωμέγα-3 λιπαρά οξέα μπορούν να συμβάλουν στην υγεία του αμφιβληστροειδούς και μπορούν, επίσης, να βοηθήσουν στην πρόληψη της ξηροφθαλμίας.

7. Αμύγδαλα – Ξηροί καρποί

Τα αμύγδαλα, όπως και άλλοι ξηροί καρποί και σπόροι, περιέχουν βιταμίνη Ε. Η κατανάλωση τακτικών ποσοτήτων βιταμίνης Ε μπορεί να βοηθήσει στην πρόληψη ηλικιακής εκφύλισης της ωχράς κηλίδας καθώς και του καταρράκτη. Συνιστώμενη ποσότητα είναι 15 mg βιταμίνης Ε την ημέρα. Άλλοι ξηροί καρποί και σπόροι που περιέχουν βιταμίνη Ε είναι οι ηλιόσποροι, τα φουντούκια και τα φιστίκια.

Μυστικά για τη διατήρηση της υγείας των ματιών:

Η κατανάλωση υγιεινών τροφών δεν είναι ο μόνος τρόπος για να προστατεύσετε τα μάτια σας. Για αυτό:


Επισκεπτόμαστε τον οφθαλμίατρο κάθε ένα με  δύο χρόνια –  Φοράμε γυαλιά ηλίου – Αποφεύγουμε το κάπνισμα – Διατηρούμε ένα υγιές βάρος –  Τα προστατεύουμε όταν κάνουμε εργασίες, αθλήματα, κλπ – Ρυθμίζουμε τα επίπεδα σακχάρου στο αίμα