Τα παντζάρια καταναλώνονται όλες τις εποχές του χρόνου, αλλά από τα τέλη Απρίλη και έπειτα είναι πιο νόστιμα. Είναι εύκολο να τα βρούμε σε όλα τα μανάβικα και τα super markets της γειτονιάς. Είναι ένα φθηνό λαχανικό, πλούσιο όμως σε ευεργετικές ιδιότητες και θρεπτική αξία. Τρώγεται από τη ρίζα έως τα φύλλα.

Τα παντζάρια είναι ένα θρεπτικό και υγιεινό λαχανικό γεμάτο μέταλλα, βιταμίνες και πρωτεΐνες, με γλυκιά και γήινη γεύση. Έχουν χαμηλή θερμιδική αξία, μηδέν χοληστερόλη και ελάχιστη ποσότητα λίπους. Θα λέγαμε πως είναι ένα παρεξηγημένο λαχανικό, ιδιαίτερα για αυτούς που πάσχουν από σακχαρώδη διαβήτη γιατί η ρίζα του παντζαριού έχει υψηλή περιεκτικότητα σε ζάχαρη και υδατάνθρακες. Η αλήθεια όμως είναι πως έχει μικρή περιεκτικότητα σε ζάχαρη ενώ μπορείτε να καταναλώνετε τα φύλλα, στην κορυφή της ρίζας σε απεριόριστες ποσότητες.

Γιατί να φάμε παντζάρια;

Ο βολβός των παντζαριών αλλά και τα φύλλα τους είναι πλούσια σε κάλιο, μαγνήσιο, φυτικές ίνες, φώσφορο, σίδηρο, β-καροτένιο, φυλλικό οξύ και βιταμίνες Α, Β και C. Συγκεκριμένα, η ρίζα είναι πηγή όλων των μορφών των βιταμινών του συμπλέγματος Β, καθώς και καλίου, μαγνησίου, σιδήρου, ψευδάργυρου, χαλκού σεληνίου και μαγγανίου. Το φυλλώδες μέρος προσφέρει καροτενοειδή και φλαβονοειδή αντιοξειδωτικά και βιταμίνες C και Α. Το πράσινο μέρος περιέχει, επίσης, περισσότερο σίδηρο από ότι το σπανάκι. Και τα οφέλη δε σταματούν εδώ. Τα παντζάρια περιέχουν μια θρεπτική ουσία, τη χολίνη μέλος των βιταμινών του συμπλέγματος Β, απαραίτητη για τη λειτουργία της καρδιάς που δρα συνεργατικά με τη βετανίνη η οποία μειώνει τα επίπεδα ομοκυστεΐνης στο αίμα και προστατεύει από διάφορες καρδιαγγειακές παθήσεις.

Η ευεργετική και προστατευτική-προληπτική αξία των παραπάνω ουσιών είναι επιστημονικά αποδεδειγμένη. Τα παντζάρια περιέχουν διοξείδιο του πυριτίου που βοηθά το σώμα να χρησιμοποιήσει το ασβέστιο, να ενισχύσει δηλαδή την αντοχή των οστών και να βοηθήσει στην πρόληψη της οστεοπόρωσης. Το φολλικό οξύ, βελτιώνει τη φυσική άμυνα του οργανισμού βοηθώντας στην αναγέννηση κυττάρων του ανοσοποιητικού συστήματος. Η βηταλαϊνη, που ευθύνεται για το βαθύ κόκκινο του παντζαριού, υποστηρίζει τη φυσική διαδικασία αποτοξίνωσης του οργανισμού και μπορεί να μειώσει τον κίνδυνο εμφάνισης καρκίνου. Έχει βρεθεί ότι περιέχει αντιφλεγμονώδη και αντιοξειδωτική δράση. Η τρυπτοφάνη ένα απαραίτητα αμινοξέα για την ανθρώπινη διατροφή και πρόδρομη ουσία της σεροτονίνης μαζί με τη βηταλαϊνη βοηθά στη χαλάρωση και παρέχει μια αίσθηση ευεξίας. Η βετανίνη μπορεί να συμβάλει στη στήριξη της συναισθηματικής υγείας και να διεγείρει τη λειτουργία των κυττάρων του ήπατος, προστατεύοντας ουσιαστικά το ήπαρ από ασθένειες. Τα καροτενοειδή και φλαβονοειδή αντιοξειδωτικά μπορούν να περιορίσουν τις βλάβες από την αυξημένη χοληστερίνη. Το κάλιο στη διατροφή μπορεί να μειώσει τον κίνδυνο καρδιακής νόσου και εγκεφαλικού επεισοδίου και να μειώσει την αρτηριακή πίεση. Τα νιτρικά άλατα μπορούν να βοηθήσουν τους μυς να εργαστούν πιο αποτελεσματικά, αυξάνοντας την ενέργεια και την αντοχή.

Για να έχουν τα παντζάρια όλες αυτές τις ευεργετικές, για τον οργανισμό, ωφέλειες, δεν θα πρέπει να βράζονται για περισσότερα από 15 λεπτά.