Προβλήματα μνήμης κατά την εγκυμοσύνη. Μύθος ή αλήθεια ;

Πολλές γυναίκες, στη διάρκεια της εγκυμοσύνης, αναφέρουν ότι παρουσιάζουν προβλήματα μνήμης. Το γεγονός αυτό καυτηριάστηκε πρόσφατα στην κωμική σειρά Modern Family, όταν η έγκυος, για τις ανάγκες της σειράς Sophia Vergara, έβαλε λανθασμένα και από αφηρημάδα, σαπούνι στο ψυγείο και βούτυρο στο ντους.

Είναι λοιπόν αλήθεια ή μύθος η αφηρημάδα στη διάρκεια της εγκυμοσύνης; Η κατάσταση αυτή αναφέρεται ως εξασθένηση της μνήμης μιας εγκύου γυναίκας κατά τη διάρκεια και αμέσως μετά την εγκυμοσύνη. Αυτό μπορεί να κυμανθεί από το να ξεχνάει γιατί πήγε σε ένα δωμάτιο, να βάζει αντικείμενα σε περίεργα μέρη, να ξεχνά να κάνει πράγματα, και γενικά να είναι αφηρημένη.

Το 50% με 80% των εγκύων γυναικών αναφέρουν ότι αντιμετωπίζουν προβλήματα μνήμης κατά τη διάρκεια της εγκυμοσύνης. Ωστόσο, οι αναφορές για τα προβλήματα μνήμης είναι πιθανόν πιο συχνές από ότι η παρουσία των πραγματικών ελλειμμάτων μνήμης. Ορισμένες μελέτες έχουν δείξει ελάχιστες ως καθόλου διαφορές σχετικά με τις τυποποιημένες δοκιμές της μνήμης, ενώ άλλες έχουν βρει διαφορές σε κάποιες πλευρές της μνήμης. Αναφορές όμως σε πολλαπλές μελέτες έχουν καταλήξει στο συμπέρασμα ότι ορισμένες πραγματικές διαφορές στη μνήμη κατά τη διάρκεια και αμέσως μετά την εγκυμοσύνη μπορεί να υπάρχουν, αλλά οι μηχανισμοί δεν είναι καλά κατανοητοί.

Στις μελέτες που έχουν δείξει μια διαφορά, δεν επηρεάστηκαν όλα τα τμήματα της μνήμης. Συγκεκριμένα, η λειτουργία της μνήμης που απαιτεί μεγαλύτερη προσπάθεια φαίνεται να είναι η πιο ευάλωτη στη διάρκεια της εγκυμοσύνης. Για παράδειγμα, μερικές μελέτες έχουν δείξει ότι οι έγκυες γυναίκες είναι σε θέση, όπως η μη έγκυες γυναίκες της ίδιας ηλικίας, να μάθουν και να αναγνωρίζουν τις πληροφορίες, αλλά δυσκολεύονται να ανακαλέσουν τις πληροφορίες μετά. Ωστόσο, οι διαφορές ήταν σχετικά μικρές.

Τι προκαλεί τα προβλήματα στη μνήμη;

Ενώ οι ορμόνες της εγκυμοσύνης επηρεάζουν τον εγκέφαλο, η ικανότητα σκέψης και η πραγματική λειτουργία του εγκεφάλου πιστεύεται ότι δεν αλλάζει κατά τη διάρκεια της εγκυμοσύνης. Αλλά αλλάζουν οι προτεραιότητες, όπως και πολλές σωματικές λειτουργίες και παράγοντες του τρόπου ζωής που μπορούν να επηρεάσουν τη διαδικασία της σκέψης μιας εγκύου. Αυτά περιλαμβάνουν ορμονικές αλλαγές κατά την εγκυμοσύνη και τη γέννηση, αλλαγές στα επίπεδα των νευροδιαβιβαστών, όπως η σεροτονίνη και η ντοπαμίνη, μετατοπίσεις στη διάθεση και διαταραχές του ύπνου.

Έχει διατυπωθεί η άποψη ότι η αλλαγή της μνήμης κατά τη διάρκεια της εγκυμοσύνης είναι εξελικτική. Μερικοί ερευνητές πιστεύουν ότι η εγκυμοσύνη βοηθά τις γυναίκες να ξεχάσουν άλλα πράγματα και να επικεντρωθούν στην φροντίδα για το νέο μωρό τους και τις αλλαγές που θα φέρει στη ζωή τους. Αυτή η πίεση μπορεί να κάνει κάποιες έγκυες γυναίκες να αισθάνονται ότι ξεχνούν και είναι αφηρημένες.

Πως θα βοηθηθείτε;

Βοηθήστε το μυαλό σας!

Χρησιμοποιήστε μια λίστα με τις καθημερινές υποχρεώσεις που θα σας υπενθυμίζουν τι πρέπει να κάνετε.

Κοιμηθείτε όταν μπορείτε. Το σώμα σας εργάζεται σκληρά, και θα πρέπει να αναπαυτεί. Μετά τη γέννηση, ο ύπνος διαταράσσεται και η στέρηση ύπνου μπορεί να έχει σωρευτικές επιπτώσεις, έτσι αναπαυτείτε όπου και όποτε μπορείτε.

Απλοποιήστε τη ζωή σας. Τι μπορείτε να μεταθέσετε, αναβάλλετε, ή να κάνετε ένα διάλειμμα από πράγματα που σας ζορίζουν; Όλες θέλουν να είναι Superwoman, αλλά υπάρχει όριο σε αυτά που μπορείτε να κάνετε.

Ζητήσετε βοήθεια, από την οικογένεια, το σύζυγο, τους φίλους και τους συναδέλφους θα χαρούν να σας δώσουν χέρι βοήθειας.

Μην ανησυχείτε. Το στρες μπορεί να κάνει τα προβλήματα μνήμης ακόμη χειρότερα.