Πως το σπίτι μπορεί να επηρεάσει την υγεία μας

Έχετε στρες και άγχος; Μήπως τρώτε πολύ ή έχετε φαγούρα; Τότε αναζητείστε, μεταξύ άλλων, τους ενόχους στα χρώματα με τα οποία έχετε βάψει τους τοίχους του σπιτιού σας.

Για εσάς που θέλετε να προστατεύσετε την υγεία σας θα πρέπει να αναθεωρήσετε ορισμένα πράγματα στο σπίτι σας:

Τα χρώματα στους τοίχους

Τα φωτεινά χρώματα κατά τη διάρκεια της νύχτας μπερδεύουν τη φυσική διαδικασία του ύπνου και της αφύπνισης και προκαλούν προβλήματα υγείας, όπως παχυσαρκία, διαβήτη τύπου 2 ή, ενδεχομένως, ακόμη και καρκίνο. Η ρύθμιση του φωτισμού, με dimmer ή πιο ερυθρά φωτάκια νυκτός προκαλούν λιγότερη αναστάτωση στο βιολογικό μας ρολόι.

Τα λαμπερά χρώματα στους τοίχους διεγείρουν τον εγκέφαλο και μας κάνουν να τρώμε πιο γρήγορα. Την ίδια επίδραση του χρώματος τη συναντάμε και στις φωτεινές λευκές κουζίνες. Όσον αφορά τα υπνοδωμάτια, το μπλε φαίνεται να είναι η καλύτερη επιλογή. Μια έρευνα κατέδειξε ότι όσοι κοιμούνται σε ένα μπλε υπνοδωμάτιο είχαν πιο συχνή σεξουαλική επαφή από ό, τι εκείνοι που κοιμούνται στα πιο ουδέτερα μπεζ ή γκρι δωμάτια (τρεις φορές την εβδομάδα, σε σύγκριση με δύο φορές την εβδομάδα). Ένα δωμάτιο βαμμένο σε μπλε χρώμα βοηθά επίσης τους ανθρώπους να κοιμούνται για μεγαλύτερο χρονικό διάστημα. Το κόκκινο και το πορτοκαλί στους τοίχους αυξάνουν το στρες και το άγχος ενώ μπορεί να προκαλέσει και φαγούρα στο δέρμα πιθανώς επειδή μας θυμίζουν φλεγμονή του δέρματος.

Τη θέση της τηλεόρασης

Οι κατασκευαστές προτείνουν για την καλύτερη οπτική απόλαυση στις σύγχρονες τηλεοράσεις η απόσταση να είναι 1,5 φορές το διαγώνιος πλάτος της οθόνης. Έτσι, για μια 32 ιντσών οθόνη θα πρέπει η απόσταση περίπου να είναι 1.22εκ. Οι οφθαλμίατροι πάντως συστήνουν η απόσταση από την οθόνη – ανεξάρτητα από το μέγεθός της – να είναι από 1-3 μέτρα καθώς αυτό επιτρέπει στα μάτια να χαλαρώνουν. Πρέπει να ρυθμίσετε επίσης το φωτισμό στο δωμάτιο ο οποίος πρέπει να είναι φωτεινότερος από την τηλεόραση

Τους ανοικτούς χώρους για καλύτερη μνήμη

Οι ψυχολόγοι λένε πως περπατώντας μέσα στο σπίτι και πηγαίνοντας από το ένα μέρος στο άλλο χρησιμοποιώντας πόρτες αυτό μας κάνει να ξεχνάμε το λόγο για τον οποίο βρεθήκαμε σε ένα δωμάτιο. Προτείνουν ανοικτούς χώρους στο σπίτι και λιγότερες πόρτες. Πάντως αν ξεχάσατε το λόγο που πήγατε σε έναν χώρο τότε επιστρέψτε στον αρχικό, για να θυμηθείτε…

Σπίτι μακριά από μπαρ

Οι άνθρωποι που ζουν σε απόσταση 1χιλιομέτρου από μπαρ έχουν 13φορές πιθανότητα να καταναλώνουν περισσότερο αλκοόλ. Είναι αυτό που οι ψυχολόγοι αποκαλούν εξαρτημένη συναισθηματική αντίδραση, μια διαδικασία που προκαλεί αντίδραση λόγω της σύνδεσης του με ένα ερέθισμα που πυροδοτεί έναν συνειρμό. Έτσι είναι διπλάσιες οι πιθανότητες να καταναλώσουμε κάτι που βλέπουμε καθημερινά και συχνά από κάτι που είναι κρυμμένο ή βρίσκεται μακριά. Το ίδιο βέβαια ισχύει για ζαχαροπλαστεία, φούρνους, φαστφουντάδικα κλπ.

Σπίτι μακριά από πολυσύχναστους δρόμους

Ένας πολυσύχναστος δρόμος, ή η ηχορύπανση στο σπίτι από την κυκλοφορία των αυτοκινήτων, αεροσκαφών ή ακόμη και από τους γείτονες κάνει κακό στην καρδιά και συνδέεται με την υπέρταση. Μελέτες δείχνουν ότι ήχοι πάνω από 35 ντεσιμπέλ (που ισοδυναμούν με τον ήχο ενός αυτοκινήτου) αυξάνουν την αρτηριακή πίεση, ακόμα και όταν οι άνθρωποι κοιμούνται. Αν ο θόρυβος αναστατώνει ή ενοχλεί, τότε αυξάνεται και το άγχος. Αντίθετα ένα καταπράσινο προάστιο ενισχύει τη διάθεσή. Περισσότερα δέντρα στο δρόμο μειώνουν τον κίνδυνο της κατάθλιψης, αναφέρουν πρόσφατες μελέτες. Για κάθε επιπλέον δένδρο, ανά χιλιόμετρο του δρόμου, γράφτηκαν 1,38 λιγότερες συνταγές για αντικαταθλιπτικά φάρμακα ανά κάτοικο. Τα φυτά μέσα στο σπίτι βοηθούν επίσης στη μείωση του άγχους ή όπως υποστηρίζουν κάποιοι επιστήμονες απλά αν κοιτάζουμε πίνακες, ή εικόνες που απεικονίζουν τη φύση βοηθά να μειώσουμε τα επίπεδα στρες στον οργανισμό

Βαριές κουρτίνες για… λιγότερο βάρος

Αν έχετε λεπτές κουρτίνες και κάποια λάμπα δρόμου φωτίζει το δωμάτιό σας τότε η πιθανότητα να αποκτήσετε βάρος είναι υψηλότερη αναφέρει το αμερικανικό Ινστιτούτο Έρευνας για τον Καρκίνο. Οι γυναίκες που έχουν στην κρεβατοκάμαρά τους αρκετό φως είναι πιο πιθανό να έχουν μεγαλύτερη περίμετρο μέσης, διαπιστώνει η έρευνα. Επιστήμονες του Πανεπιστημίου του Οχάιο ανακάλυψαν ότι ποντίκια που εκτέθηκαν σε φως την ώρα του ύπνου απέκτησαν βάρος 50% πιο γρήγορα από ό, τι εκείνα που κοιμούνταν στο σκοτάδι, παρά το γεγονός ότι κατανάλωναν τις ίδιες θερμίδες. Χωρίς να γνωρίζουν τις σαφείς αιτίες οι ερευνητές υπέθεσαν ότι το φως αναστατώνει το βιολογικό ρολόι του σώματός μας και με κάποιο τρόπο μεταβάλλει μεταβολικό ρυθμό.

Φιλίες με τους γείτονες

Οι έρευνες έδειξαν ότι οι καλές σχέσεις με τους γείτονές, μειώνουν κατά 22% τους κινδύνους ενός εμφράγματος. Αν και οι έρευνες δεν έλαβαν υπόψη την κληρονομική προδιάθεση και το οικογενειακό ιστορικό, οι ψυχολόγοι ενισχύουν την άποψη αυτή και αναφέρουν ότι οι αρνητικές σχέσεις με τους γείτονες αυξάνει την αρτηριακή πίεση και τα επίπεδα της κορτιζόλης στο αίμα, ορμόνη που ευθύνεται για την ύπαρξη του στρες.

Η πόρτα της εισόδου μακριά από την κουζίνα

Οι άνθρωποι που εισέρχονται στο σπίτι τους μέσω της κουζίνας τείνουν να ζυγίζουν περισσότερο από εκείνους που χρησιμοποιούν μια άλλη διαδρομή. Κάθε φορά που θα περνάτε από την κουζίνα και θα βλέπετε ντουλάπια το οπτικό ερέθισμα θα δίνει σύνθημα στον εγκέφαλο ότι θέλετε να φάτε. Για το λόγο αυτό οι επιστήμονες προτείνουν η κεντρική είσοδος του σπιτιού να μην είναι ο χώρος της κουζίνας. Και αν γεν γίνεται αυτό τότε τοποθετείστε τα λιγότερο υγιεινά τρόφιμα σε αδιαφανή δοχεία και ντουλάπια, έτσι ώστε το περιεχόμενο να μην είναι ορατό και αισθητό στον εγκέφαλο.

Αποφύγετε το στέγνωμα των ρούχων μέσα στο σπίτι

Όταν στεγνώνετε τα ρούχα μέσα σε εσωτερικούς χώρους, η υγρασία εξατμίζεται στην ατμόσφαιρα αυξάνοντας την υγρασία και δημιουργώντας συνθήκες στις οποίες μπορεί να ευδοκιμήσει η μούχλα. Η ύπαρξη μούχλας μπορεί να προκαλέσει ερεθισμό της αναπνευστικής οδού και λοιμώξεις, βήχα κλπ και να επιδεινώσει το άσθμα. Επίσης απελευθερώνονται κάποιες χημικές πτητικές ενώσεις, από το μαλακτικό και αρωματικό των ρούχων, και οι άνθρωποι που υποφέρουν από άσθμα, αλλεργική ρινίτιδα και έκζεμα μπορεί να είναι πιο ευαίσθητα στις επιπτώσεις τους. Αν πάλι δεν έχετε χώρο στο μπαλκόνι για να απλώσετε τα ρούχα σας ή δεν έχετε στεγνωτήριο, χρησιμοποιείστε αφυγραντήρες χώρου ή ανοίξτε τα παράθυρα ώστε να αποφύγετε την υγρασία.