«Όταν συγχωρείς, κερδίζεις περισσότερα από εκείνα που δίδεις», λέει χαρακτηριστικά ο Άγιος Ιωάννης ο Χρυσόστομος. Είτε πρόκειται για μια απλή αψιμαχία, μια σύγκρουση ή μια μακροχρόνια διαμάχη με ένα μέλος της οικογένειας ή έναν φίλο, αυτές οι καταστάσεις μπορεί να πάνε βαθύτερα από ό, τι μπορούμε να συνειδητοποιήσουμε και να επηρεάσουν τη σωματική υγεία μας. Υπάρχουν όμως καλά νέα: Μελέτες έχουν δείξει ότι υπάρχει μια τεράστια σωματική επιβάρυνση αν είσαι πληγωμένος και απογοητευμένος, αναφέρουν οι ειδικοί της Κλινικής Διαταραχών της Διάθεσης του νοσοκομείου Johns Hopkins των ΗΠΑ. Ο χρόνιος θυμός, επισημαίνουν, μας βάζει σε μια κατάσταση αγώνα, η οποία οδηγεί σε πολλές αλλαγές στον καρδιακό ρυθμό, την αρτηριακή πίεση και ανοσολογική απόκριση. Οι αλλαγές αυτές, τότε, αυξάνουν τον κίνδυνο κατάθλιψης, των καρδιακών παθήσεων και διαβήτη, αλλά και άλλων παθήσεων. Η συγχώρεση, όμως, ηρεμεί, μειώνει τα επίπεδα του στρες και οδηγεί στη γενικότερη βελτίωση της υγείας.

Μπορείτε να είστε πιο επιεικής;

Η συγχώρεση δεν είναι μόνο μια λέξη. Είναι μια ενεργός διαδικασία στην οποία λαμβάνουμε μια συνειδητή απόφαση να αφήσουμε πίσω μας τα αρνητικά συναισθήματα είτε κάποια πρόσωπα το αξίζουν είτε όχι. Όπως μπορούμε να αισθανόμαστε θυμό, αγανάκτηση και εχθρότητα το ίδιο μπορούμε να απελευθερώσουμε και να αισθανθούμε συμπάθεια, συμπόνια ή ακόμη και αγάπη για το πρόσωπο που μας αδίκησε. Μελέτες έχουν δείξει ότι μερικοί άνθρωποι είναι εκ γενετής πιο επιεικής. Ως εκ τούτου, τείνουν να είναι πιο ικανοποιημένοι με τη ζωή τους και να έχουν λιγότερη κατάθλιψη, άγχος, στρες, θυμό εχθρικότητα. Οι άνθρωποι που μένουν «κολλημένοι» στις μνησικακίες, είναι πιο πιθανό να εμφανίσουν σοβαρή κατάθλιψη και μετα-τραυματικό στρες, καθώς και άλλα προβλήματα υγείας. Αλλά αυτό δεν σημαίνει ότι δεν μπορούν να εκπαιδευτούν οι ίδιοι να ενεργούν με πιο υγιεινό τρόπο.

Κάντε τη συγχώρεση μέρος της ζωής σας

Η συγχώρεση είναι μια επιλογή. Επιλέγουμε να προσφέρουμε συμπόνια, κατανόηση και συμπάθεια προς το πρόσωπο που μας αδίκησε. Τα ακόλουθα βήματα μπορούν να μας βοηθήσουν να αναπτύξουμε μια πιο επιεική στάση-και να επωφεληθούμε ταυτόχρονα από τη βελτίωση της ψυχική και σωματική υγείας μας.

Αν συγχωρήσεις λίγα, λίγα θα σου συγχωρεθούν. Αν συγχωρήσεις πολλά, θα σου συγχωρεθούν πολλά. Αν τα συγχωρήσεις με ειλικρίνεια και με όλη σου την καρδιά, με τον ίδιο τρόπο θα συγχωρήσει και τα δικά σου ο Θεός.