Το πλεονέκτημα των online αγορών είναι ότι μπορούμε να έχουμε προϊόντα από όλο τον κόσμο μόλις με λίγα «κλικ» στην πόρτα του σπιτιού μας. Ειδικά στην περίοδο της καραντίνας και την εποχή του κορωνοϊού οι διαδικτυακές αγορές έχουν εκτοξευθεί παγκοσμίως.

Τι γίνεται όμως με την ασφάλεια των προϊόντων που αγοράζουμε; Ως καταναλωτές, έχουμε το δικαίωμα να ξέρουμε ότι τα προϊόντα που παραδίδονται σε εμάς δεν θα προκαλέσουν κάποια βλάβη στην υγεία μας;


Υπάρχουν κανόνες και μηχανισμοί ασφάλειας που πρέπει να τηρούνται πριν διατεθεί ένα προϊόν στους καταναλωτές. Οι εθνικές αρχές σε όλη την Ευρωπαϊκή Ένωση λαμβάνουν μέτρα για να διασφαλίσουν ότι τα προϊόντα που πωλούνται σε εμάς είναι ασφαλή.

Υπάρχουν όμως και ορισμένα πράγματα που μπορούμε να κάνουμε μόνοι μας…


Για να αξιοποιήσετε στο έπακρο τις ηλεκτρονικές αγορές και να αγοράσετε ΑΣΦΑΛΗ προϊόντα στο διαδίκτυο, ακολουθείστε αυτές τις απλές 8 συμβουλές.

1. Μάθετε από ποιον αγοράζετε:

Όταν αγοράζετε ένα προϊόν από ένα ηλεκτρονικό κατάστημα, πρέπει να ξέρετε πού μπορείτε να το επιστρέψετε εάν υπάρχει πρόβλημα ασφάλειας. Θα πρέπει να γνωρίζετε με ποιον να επικοινωνήσετε. Όσο περισσότερες πληροφορίες έχετε για τον κατασκευαστή, τον εισαγωγέα ή τον πωλητή, τόσο το καλύτερο.

2. Εάν περιλαμβάνεται στο RAPEX (Σύστημα Ταχείας Ειδοποίησης), μην το αγοράσετε:

Γνωρίζατε ότι η Ευρωπαϊκή Επιτροπή διατηρεί κατάλογο επικίνδυνων προϊόντων που βρίσκονται σε όλη την Ευρώπη; Αυτές οι πληροφορίες συλλέγονται στο Σύστημα Ταχείας Ανταλλαγής Πληροφοριών για επικίνδυνα μη εδώδιμα προϊόντα (Safety Gate RAPEX). Μάθετε πώς λειτουργεί το σύστημα και ελέγξτε ποια προϊόντα πρέπει να αποφύγετε. Μπορείτε επίσης να ελέγξετε την πύλη του ΟΟΣΑ για ανακλήσεις προϊόντων σε όλο τον κόσμο.

3. Ελέγξτε για προειδοποιήσεις ασφαλείας κατά την αγορά ενός παιχνιδιού:

Οι διαδικτυακές πληροφορίες προϊόντων δεν παρέχουν πάντα σαφείς προειδοποιήσεις ασφαλείας. Εξετάστε προσεκτικά τυχόν εικόνες προϊόντων και φωτογραφίες για προειδοποιήσεις. Για παράδειγμα, τα παιχνίδια που είναι ακατάλληλα για παιδιά κάτω των τριών πρέπει να εμφανίζουν μια προειδοποίηση, συχνά ως εικονογράμματα.

4. Διαβάστε τις οδηγίες ασφαλείας για να κάνετε τις καλύτερες επιλογές:

Διαβάστε τις οδηγίες ασφαλείας που παρέχονται στο διαδίκτυο. Ελέγξτε πώς να χρησιμοποιήσετε το προϊόν με ασφάλεια. Για παράδειγμα, το παιδικό κάθισμα ποδηλάτου θα πρέπει να φέρει ετικέτα με την ελάχιστη ηλικία ή μέγεθος του παιδιού για το οποίο έχει σχεδιαστεί.

Εάν δεν είστε βέβαιοι εάν ένα προϊόν είναι κατάλληλο για την προβλεπόμενη χρήση, ρωτήστε τον πωλητή ή τους διαχειριστές του ιστότοπου για περισσότερες πληροφορίες.

 5. Ελέγξτε τις κριτικές προϊόντων και του ιστότοπου:  

Διαβάστε online κριτικές προϊόντων για να δείτε εάν άλλοι καταναλωτές έχουν αντιμετωπίσει προβλήματα ασφάλειας. Λάβετε υπόψη ότι μπορεί να υπάρχουν κάποιες ψεύτικες κριτικές μεταξύ των γνήσιων. Ενδέχεται επίσης να είναι διαθέσιμες κριτικές του ίδιου του ιστότοπου, οι οποίες θα σας ενημερώσουν εάν υπάρχουν προβλήματα με τον διαδικτυακό πωλητή.

6. Βρήκατε πρόβλημα ασφάλειας; Κοινοποιείστε:

Εάν αντιμετωπίσετε πρόβλημα ασφάλειας με ένα προϊόν, αναφέρετε το στον πωλητή και επικοινωνήστε με την αρμόδια αρχή στη χώρα σας. Σκεφτείτε επίσης να γράψετε μια κριτική προϊόντος για να ειδοποιήσετε τους πιθανούς αγοραστές. Θα βοηθήσει άλλους καταναλωτές να κάνουν μια ασφαλή επιλογή!

7. Εξετάστε το ενδεχόμενο εγγραφής του προϊόντος στη σελίδα του κατασκευαστή:

Εάν αυτή η επιλογή είναι διαθέσιμη, μπορείτε να καταχωρίσετε το προϊόν σας στον ιστότοπο του κατασκευαστή. Με αυτόν τον τρόπο θα ενημερωθείτε άμεσα για ανακλήσεις, ενημερώσεις λογισμικού και πληροφορίες ασφαλείας.

8. Μείνετε ενημερωμένοι για μη ασφαλή προϊόντα:

 Λάβετε εβδομαδιαίες ειδοποιήσεις από το Σύστημα Ταχείας Ανταλλαγής Πληροφοριών για επικίνδυνα μη εδώδιμα προϊόντα (Safety Gate RAPEX) για να παραμένετε ενημερωμένοι με τα πιο πρόσφατα προϊόντα που αναγνωρίζονται ως επικίνδυνα, νέους κινδύνους και τάσεις. Μπορείτε ακόμη να προσαρμόσετε τις ειδοποιήσεις προσδιορίζοντας τον τύπο του προϊόντος, τη μάρκα, τη χώρα προέλευσης κ.λπ.