Το σύνδρομο ευερέθιστου εντέρου (IBS) είναι μια χρόνια διαταραχή του πεπτικού συστήματος. Η ενόχληση στο κατώτερο γαστρεντερικό σύστημα (GI) είναι πολύ συχνή και μπορεί να επηρεάσει την ποιότητα ζωής και την ευημερία ενός ατόμου.  Το σύνδρομο μπορεί να προκαλέσει δυσάρεστα συμπτώματα όπως φούσκωμα, αέρια, κοιλιακό άλγος και αλλαγές στις συνήθειες του εντέρου όπως δυσκοιλιότητα και  διάρροια. Υπολογίζεται ότι το 10-20% των ανθρώπων του γενικού πληθυσμού εμφανίζουν συμπτώματα του συνδρόμου, αλλά μόνο το 15% περίπου των ατόμων που πάσχουν από το σύνδρομο αυτό αναζητούν ιατρική βοήθεια.

Αν και δεν υπάρχει θεραπεία για το IBS, υπάρχουν ορισμένα τρόφιμα και φάρμακα που μπορούν να επιδεινώσουν τα συμπτώματα.

Ο καλύτερος τρόπος για να εντοπιστεί μια συσχέτιση μεταξύ των συμπτωμάτων του συνδρόμου ευερέθιστου εντέρου και της ευαισθησίας των τροφίμων είναι η συστηματική εξάλειψη ορισμένων ομάδων τροφίμων. Ωστόσο, ο αποκλεισμός διατροφικών ομάδων πρέπει να γίνεται από γιατρό ή διατροφολόγο, αφού η εξάλειψη των τροφίμων χωρίς βοήθεια μπορεί να οδηγήσει σε παράλειψη σημαντικών πηγών διατροφής. Πηγή: Ευρωκλινική Αθηνών

Πάντως η αποφυγή των παρακάτω τροφών μπορεί να φέρει κάποια ανακούφιση:

Γάλα

Το γάλα και άλλες τροφές που περιέχουν λακτόζη, όπως το τυρί και το παγωτό, μπορεί να προκαλέσουν αέρια και φούσκωμα σε άτομα που έχουν δυσανεξία στη λακτόζη. Περίπου το 70% των ενηλίκων παγκοσμίως δεν παράγει μεγάλες ποσότητες λακτάσης, ενός εντερικού ενζύμου που βοηθά στη διάσπαση του σακχάρου στο γάλα. Χωρίς αυτό το ένζυμο, το λεπτό έντερο δεν μπορεί να απορροφήσει τη λακτόζη, η οποία περνά αχώνευτη στο παχύ έντερο, όπου τα βακτήρια ζυμώνονται και προκαλούν αέρια.  Παρόλο που τα γαλακτοκομικά προϊόντα είναι οι κύριοι ένοχοι της δυσφορίας για ορισμένους πάσχοντες από IBS, το γιαούρτι αποδεικνύεται ότι αποτελεί εξαίρεση. Οι «ζωντανές» καλλιέργειες στο γιαούρτι διασπούν τη λακτόζη, επομένως είναι λιγότερο πιθανό να προκαλέσει συμπτώματα.

Τρόφιμα με υψηλή περιεκτικότητα σε φρουκτόζη

Το σιρόπι καλαμποκιού με υψηλή περιεκτικότητα σε φρουκτόζη είναι ένα κύριο συστατικό σε επεξεργασμένα τρόφιμα, γλυκά που παρασκευάζονται στο εμπόριο, σνακ και αναψυκτικά και αυτά τα είδη μπορεί να επιδεινώσουν τα συμπτώματα του συνδρόμου. Αλλά δεν είναι η μόνη πηγή . Αποδεικνύεται ότι ορισμένες πολύ υγιεινές τροφές όπως τα μήλα, τα αχλάδια και τα αποξηραμένα φρούτα έχουν φυσική υψηλή περιεκτικότητα σε φρουκτόζη, η οποία όταν καταναλωθεί μπορεί να προκαλέσει μερικές από τις ίδιες παρενέργειες με την άπεπτη λακτόζη. Φρούτα χαμηλότερης περιεκτικότητας σε φρουκτόζη, όπως τα μούρα, τα εσπεριδοειδή και οι μπανάνες, μπορεί να είναι καλύτερη επιλογή για άτομα με σύνδρομο ευερέθιστου εντέρου

Ανθρακούχα αναψυκτικά

 

Επειδή οι φυσαλίδες σε ποτά όπως η σόδα μπορούν να προκαλέσουν προβλήματα ο καλύτερος τρόπος για να σβήσετε τη δίψα σας είναι το νερό. Προτού σκεφτείτε να προσθέσετε χυμό σε αυτήν τη λίστα — θυμηθείτε ότι τα ποτά με βάση τα φρούτα είναι συχνά πλούσια σε φρουκτόζη!

 

Καφές

 

Η καφεΐνη μπορεί να αυξήσει τη διάρροια, ένα άλλο σημαντικό σύμπτωμα του συνδρόμου. Οι υψηλές πηγές καφεΐνης περιλαμβάνουν καφέ, τσάι, ποτά τύπου κόλα, σοκολάτα και μερικά παυσίπονα χωρίς συνταγή γιατρού που έχουν σχεδιαστεί για την ανακούφιση από τον πονοκέφαλο – ελέγξτε προσεκτικά πολλές ετικέτες.

 

Τσίχλες χωρίς ζάχαρη

Πολλές τσίχλες χωρίς ζάχαρη παρασκευάζονται με τεχνητά γλυκαντικά όπως η σορβιτόλη και η ξυλιτόλη, που έχει αποδειχθεί ότι προκαλούν διάρροια. Επιπλέον, το μάσημα τσίχλας οδηγεί σε περισσότερη κατάποση αέρα άρα και αέρια.

           Άλλα τρόφιμα που μπορούν να προκαλέσουν συμπτώματα

Ακόμη και ορισμένες υγιεινές τροφές μπορούν να προκαλέσουν πεπτική δυσφορία, συμπεριλαμβανομένων των φασολιών και των σταυρανθών λαχανικών όπως το μπρόκολο και τα λαχανάκια Βρυξελλών, καθώς και τα συμπληρώματα διατροφής και μείωσης βάρους.