Αν και η κατανάλωση νερού συστήνεται από όλους τους γιατρούς καθώς είναι πολύ σημαντική για τη γενικότερη υγεία του ανθρώπινου οργανισμού, ωστόσο η υπερβολική κατανάλωση του μπορεί να προκαλέσει σημαντικά προβλήματα στην υγεία  και να οδηγήσει σε ένα ευρύ φάσμα κλινικών συμπτωμάτων, από ήπια έως σοβαρά ή ακόμα και απειλητικά για τη ζωή.

Από τις σημαντικότερες συνέπειες που μπορεί να προκαλέσει υπερβολική κατανάλωση νερού είναι η υπονατριαιμία, η οποία αποτελεί τη συχνότερη από τις διαταραχές ισοζυγίου υγρών και ηλεκτρολυτών που απαντάται στην κλινική πράξη. Η υπονατριαιμία ορίζεται ως συγκέντρωση νατρίου ορού < 135 mmol/L (δηλαδή όταν το επίπεδο του νατρίου στο αίμα πέσει κάτω από135 mmol/L), και παρατηρείται στο 15-20% επειγουσών εισαγωγών σε νοσοκομείο.

Η υπερβολική κατανάλωση νερού «αραιώνει» τους ηλεκτρολύτες στο αίμα, όπως το νάτριο, λέει ο Mitchell Rosner, MD, Νεφρολόγος στο Τμήμα Ιατρικής του Πανεπιστημίου της Βιρτζίνια στο Charlottesville. Όταν η στάθμη του νατρίου πέσει πολύ γρήγορα οδηγεί σε διατάραξη της φυσιολογικής διαδικασίας του σώματος. Σε ακραίες περιπτώσεις, όπως αναφέρει ο επιστήμονας, ο εγκέφαλός  δεν μπορεί να αντιμετωπίσει τόσο έντονο οίδημα, με αποτέλεσμα νευρολογικά προβλήματα ή ακόμη και θάνατο.

Τι προκαλεί υπονατριαιμία;

Η υπονατριαιμία είναι η πιο κοινή διαταραχή ηλεκτρολυτών, σύμφωνα με έρευνα που δημοσιεύθηκε τον Αύγουστο του 2016 στο American Journal of Medicine. Είναι ιδιαίτερα διαδεδομένη στους αθλητές αντοχής που πίνουν μεγάλες ποσότητες νερού πριν, κατά τη διάρκεια και μετά την άσκηση.

Η υπονατριαιμία επηρεάζει επίσης συχνά άτομα με σοβαρή ψυχική ασθένεια, όπως η σχιζοφρένεια, όπου οι ασθενείς αισθάνονται ότι είναι υποχρεωμένοι να πίνουν πολύ νερό, λέει ο Αναπληρωτής Καθηγητής στο τμήμα Επείγουσας Ιατρικής στο Πανεπιστήμιο του Κολοράντο στην Aurora Chris McStay. Σύμφωνα με την κλινική Mayo, άλλες πιθανές αιτίες υπονατριαιμίας  είναι διάφορα φάρμακα που μπορούν να επηρεάσουν τη λειτουργία των ορμονών και των νεφρών, όπως διουρητικά ή αντικαταθλιπτικά, ορισμένες παθήσεις της καρδιάς, του ήπατος και των νεφρών, η χρόνια διάρροια ή ο έμετος, ορμονικές αλλαγές, όπως ανεπάρκεια επινεφριδίων ή χαμηλά επίπεδα θυρεοειδικής ορμόνης και η λήψη του ναρκωτικού έκσταση

Πόσα υγρά μπορούμε να καταναλώνουμε καθημερινά

Για επαρκή ενυδάτωση του οργανισμού, οι Εθνικές Ακαδημίες Επιστημών, Μηχανικών και Ιατρικής των ΗΠΑ προτείνουν:

Άνδρες 19 ετών και άνω: 3,7 λίτρα

Γυναίκες 19 ετών και άνω: 2,7 λίτρα

Αυτά τα νούμερα αφορούν όχι μόνο το νερό και τα άλλα υγρά που πίνουμε αλλά και το νερό από τρόφιμα. Έτσι στα υγρά περιλαμβάνονται φρούτα, λαχανικά και άλλες πηγές πέραν του νερού. Για τους αθλητές που χάνουν επιπλέον υγρά μέσω της σωματικής άσκησης, συνιστάται να καταναλώνονται επιπλέον 1,5 με 2,5 ποτήρια υγρών (1 ποτήρι = 240 ml).

Βέβαια η ακριβής ποσότητα νερού που χρειάζεστε κάθε μέρα εξαρτάται από παράγοντες όπως η ηλικία, το φύλο, το επίπεδο δραστηριότητας και οι καιρικές συνθήκες στο εξωτερικό περιβάλλον.

Ο ευκολότερος τρόπος για να καταλάβετε πόσο πρέπει να πίνετε είναι να εμπιστευτείτε το σώμα σας.