Η παραγωγή υγιεινών, αντιφλεγμονωδών γευμάτων είναι πολύ σημαντική όταν κάποιος πάσχει από αρθρίτιδα. Μπορεί να βοηθήσει στην ανακούφιση των συμπτωμάτων της ασθένειας αλλά δε βοηθά στον πόνο που προκαλείται από εργασίες και κινήσεις στην κουζίνα για την παρασκευή των συγκεκριμένων γευμάτων.
Ευτυχώς, υπάρχουν πολλοί εύκολοι και προσιτοί τρόποι για να δημιουργήσετε μια κουζίνα φιλική για τα συμπτώματα της αρθρίτιδας, να την αναδιοργανώσετε και να κάνετε το μαγείρεμα λιγότερο επίπονο για τις “πληγωμένες” αρθρώσεις σας.
Το πρώτο βήμα, όπως λέει ο Preston Lockwood, OTD, OTR / L, CHT, εργοθεραπευτής στο Νοσοκομείο Ειδικής Χειρουργικής, είναι να σκεφτείτε τους ακόλουθους τέσσερις παράγοντες:
1. Προτεραιότητες
2. Σχεδίαση
3. Σειρά βημάτων
4. Στάση του σώματος

Αφήστε τα εργαλεία κουζίνας να κάνουν όλη τη δουλειά

Υπάρχουν πολλά προσιτά βοηθήματα μαγειρέματος και εύχρηστες συσκευές που θα σας βοηθήσουν να κάνετε την κουζίνα σας πιο φιλική προς την αρθρίτιδα. Μερικές από τις προτάσεις των ειδικών είναι:
-Το ψαλίδι ψωμιού αυξάνει τη δύναμη του μοχλού κατά την κοπή
– Τα μπλέντερ ή οι μόνιμοι αναδευτήρες εξαλείφουν την ανάγκη ανάδευσης, η οποία μπορεί να ασκήσει μεγάλη πίεση στα χέρια και τους καρπούς σας.
-Ο τρίφτης με αναρρόφηση καθιστά περιττή την κίνηση του τρίφτη και μειώνει τη δύναμη που απαιτείται για να συγκρατήσεις το συγκεκριμένο εργαλείο.
-Το ηλεκτρικό ανοιχτήρι μπορεί να αποτρέψει την οδυνηρή συστροφή του καρπού κατά το άνοιγμα ενός κουτιού.
-Το ηλεκτρικό μαχαίρι εξαλείφει την ανάγκη χρήσης των χεριών για χάραξη και κόψιμο, η οποία μπορεί να ασκήσει πίεση στα χέρια και τους καρπούς ενός ατόμου με αρθρίτιδα.
-Ο επεξεργαστής τροφίμων καθιστά περιττό τον τεμαχισμό με τα χέρια, ο οποίος είναι σκληρός όταν έχεις αρθρίτιδα.
-Το μαχαίρι με κάθετη λαβή σάς επιτρέπει να κόβετε απλά κουνώντας το μαχαίρι μπρος-πίσω, γεγονός που ασκεί λιγότερη πίεση στα χέρια και τους καρπούς σας.
-Τα σκεύη με χοντρή λαβή διευκολύνουν το κράτημα με μια χαλαρότερη, λιγότερο επίπονη λαβή.

Κάντε κάποια αναδιάταξη

Μπορεί να ακούγεται προφανές, αλλά θα ήταν καλό να βάλετε τα εργαλεία της κουζίνας σας – πράγματα όπως τα καθημερινά μπαχαρικά, τις κατσαρόλες και τα τηγάνια σας και τα μαγειρικά σκεύη – σε σημείο που δεν απαιτεί να σκύψετε χαμηλά ή να τεντώσετε το σώμα σας για φτάσετε ψηλά. Εάν τα ρυθμιζόμενα ράφια κουζίνας ή ένας περιστρεφόμενος δίσκος τροφίμων δεν είναι η καλύτερη επιλογή, μην διστάσετε να χρησιμοποιήσετε τον πάγκο σας. Τακτοποιήστε τα αντικείμενα σε ένα διακοσμητικό δίσκο ή δοχείο για να τα διατηρήσετε οργανωμένα.
Διαλέξτε ελαφρές κατσαρόλες. Εάν βρίσκεστε στην αγορά για νέα μαγειρικά σκεύη, μπορείτε να αγοράσετε ελαφριές κατσαρόλες και ταψιά με δύο λαβές αντί για μία. Με αυτόν τον τρόπο, το βάρος κατανέμεται πιο ομοιόμορφα στις αρθρώσεις σας καθώς σηκώνετε και μεταφέρετε τα μαγειρικά σκεύη.

Αυξήστε τη διάμετρο των εργαλείων της κουζίνας σας

Όσο πιο σφιχτά πρέπει να κρατάτε ένα σκεύος, τόσο μεγαλύτερο εύρος κίνησης απαιτείται από τις αρθρώσεις σας. Μια μελέτη του 2016 στο περιοδικό PeerJ διαπίστωσε ότι τα προσαρμοσμένα σκεύη με τροποποιημένες λαβές μεγαλύτερων διαμέτρων μπορούν να μειώσουν τους κινδύνους και να προστατεύσουν την ακεραιότητα των αρθρώσεων για άτομα με περιορισμένο εύρος κίνησης των αρθρώσεων των χεριών. Υπάρχουν πολλά διαθέσιμα εργαλεία κουζίνας που πωλούνται σήμερα με μεγάλες, ελαφρύτερες λαβές για καλύτερο κράτημα, αλλά δεν χρειάζεται να αγοράζετε πάντα ένα νέο σετ σκευών. Αντ’ αυτού, όπως προτείνουν οι ειδικοί, μπορείτε να πάρετε ένα πανί και να το τυλίξετε γύρω από τη λαβή του εργαλείου για να αυξήσετε τη διάμετρο κατά περίπου 25,4 χιλιοστά . Αυξάνοντας τη διάμετρο, ελαττώνετε την πίεση και αποφορτίζετε την ένταση στο σημείο της άρθρωσης.

Αγοράστε ήδη κομμένα και αποφλοιωμένα τρόφιμα

Κάθε φορά που μπορείτε να παραλείψετε ένα ολόκληρο βήμα και να σώσετε τις αρθρώσεις σας, είναι κέρδος, λένε οι ειδικοί.  Τα προϊόντα που είναι ήδη κομμένα και αποφλοιωμένα είναι πιο ακριβά, οπότε θα χρειαστείτε ανάλογο προϋπολογισμό. Εάν δεν έχετε την οικονομική δυνατότητα να αγοράσετε ό, τι είναι ήδη κομμένο ή ξεφλουδισμένο, δώστε προτεραιότητα στα φρούτα και τα λαχανικά που τρώτε πιο συχνά ή που απαιτούν μεγαλύτερη προσπάθεια για να κοπούν ή να ξεφλουδιστούν.
Επίσης, μπορείτε απλώς να ζητήσετε βοήθεια. Μπορείτε να ζητήσετε από τον χασάπη να κόψει το κρέας σας για εσάς.

Αλλάξτε δοχεία

Πολλοί από τους ασθενείς με αρθρίτιδα δυσκολεύονται να ανοίξουν ακόμη κι ένα μικρό κουμπί στη συσκευασία για το σαπούνι πιάτων τους. Για να μην αναφέρουμε ότι μερικές φορές τα μπουκάλια μπορεί να είναι βαριά. Παρόλο που μπορείτε να αφήσετε το κουμπί ανοιχτό, μια καλύτερη (και λιγότερο ακατάστατη) λύση είναι να μεταφέρετε το απορρυπαντικό σε δοχείο με διανομέα αντλίας. Με αυτόν τον τρόπο χρησιμοποιείτε την παλάμη και τη δύναμή σας από τον ώμο και το χέρι αντί για τις μικρές αρθρώσεις των δακτύλων σας.
Τα μπαχαρικά, τα οποία έχουν συχνά δύσκολα στο άνοιγμα καπάκια, είναι επίσης μια περίπτωση κατάλληλη για αλλαγή δοχείου. Προτιμήστε τα δοχεία που διαθέτουν μάνταλο push-in, καθώς αυτό απαιτεί λιγότερη επιδεξιότητα.

Κάντε τη στάση του σώματος πιο άνετη

Το να είστε στα πόδια σας για μεγάλα χρονικά διαστήματα ενώ μαγειρεύετε δεν είναι ό,τι καλύτερο για άτομα με αρθρίτιδα στους γοφούς ή στην πλάτη. Ένα στρώμα κατά της κόπωσης μπορεί να βοηθήσει στη μείωση της πίεσης στις αρθρώσεις σας και να συντείνει στην ισορροπία και τη στάση του σώματος, σύμφωνα με μελέτη που δημοσιεύθηκε στο περιοδικό Human Factors.
Εάν τείνετε να ακουμπάτε στον πάγκο ενώ κόβετε ή πλένετε πιάτα, μπορείτε επίσης να εξετάσετε το ενδεχόμενο να επενδύσετε την άκρη με ένα πλαστικό σωλήνα. Αλλά το πιο σημαντικό είναι να ακούτε και να σέβεστε το σώμα σας,  εάν αισθάνεστε πόνο στις αρθρώσεις σας, καθίστε και κάντε ένα διάλειμμα. Για παράδειγμα, αν έχετε περισσότερη ενέργεια τη νύχτα, χρησιμοποιήστε αυτόν τον χρόνο για να προετοιμάσετε το πρωινό και το μεσημεριανό γεύμα για την επόμενη μέρα. Ομοίως, εάν βρίσκεστε σε μια καλή μέρα όσον αφορά την κόπωση, προετοιμάστε μερικά γεύματα για να τα έχετε στην κατάψυξη για όλη την εβδομάδα.

Κάντε το μαγείρεμα οικογενειακή υπόθεση

 
Το μαγείρεμα δεν χρειάζεται να είναι μόνο αγγαρεία ή ένα βάρος που σηκώνετε μόνοι σας. Μπορεί να είναι μια διασκεδαστική δραστηριότητα για να φέρουμε την οικογένεια μαζί. Αναζητήστε θρεπτικές, μη απαιτητικές και εύκολα πραγματοποιήσιμες συνταγές. Εξάλλου η ενασχόληση με τη διαδικασία της μαγειρικής έχει πολύ περισσότερη σημασία από μια απλή προετοιμασία γεύματος. Το γεύμα είναι μέρος μιας οικογένειας, που ζει με μια χρόνια ασθένεια, και σας βοηθάει να μπορείτε ακόμα να κάνετε τα πράγματα που αγαπάτε.