Όλα τα παιδιά, άλλα λιγότερο και άλλα περισσότερο και σε διάφορες ηλικίες είναι επιλεκτικά στις τροφές που θα καταναλώσουν. Κάποια μπορεί να τους αρέσουν τα λαχανικά και τα φρούτα, ενώ άλλα να προτιμούν να καταναλώνουν τρόφιμα βασισμένα σε υδατάνθρακες, όπως ψωμί, ρύζι, μακαρόνια κ.α.

Είτε οι διατροφικές συνήθειες των παιδιών είναι επιλεκτικές, είτε είναι ιδιότροπα στο τι θα καταναλώσουν,  οι επιλογές και οι συμπεριφορές τους συνδέονται και επηρεάζονται  τόσο από τα χαρακτηριστικά της προσωπικότητας τους, τον γονικό έλεγχο κατά τα γεύματα, έως και τις κοινωνικές επιρροές και τα κοινωνικά πρότυπα που έχουν. Σίγουρα, όπως λένε οι παιδοψυχολόγοι, η υπερβολική αντίδραση των γονιών ή η προσπάθεια εφαρμογής αυστηρών διατροφικών κανόνων για την αποθάρρυνση της επιλεκτικής διατροφής δεν είναι η αποτελεσματικότερη μέθοδος.

Είναι βέβαιο ότι τα παιδιά που είναι επιλεκτικά στη διατροφή τους προκαλούν άγχος στους γονείς. Ωστόσο, υπάρχουν εποικοδομητικές συμβουλές που θα εξισορροπήσουν αυτή τη δύσκολη και απαιτητική κατάσταση.

Η υπομονή και η επιμονή το κλειδί 

Το άγχος των γονιών δεν βοηθά σε αυτές τις περιπτώσεις. Απαιτείται υπομονή από τους γονείς έτσι ώστε να προσφέρεται το ίδιο φαγητό σε συχνά διαστήματα παρά το γεγονός ότι το παιδί μπορεί να αρνείται επίμονα να τα δοκιμάσει. Οι τακτικές των γονιών (και πολλές φορές των παππούδων) να μπουκώσουν τα παιδιά το στόμα τους με φαγητό, να τα δωροδοκούν, ή να τα πιέζουν να φάνε, δεν είναι αποτελεσματικές, αλλά έχουν αντίθετα αποτελέσματα.

«…Δεν έφαγε τίποτα…»

Μην αγχωθείτε, λοιπόν, εάν τα παιδιά τρώνε λίγο ή σχεδόν τίποτα. Τα παιδιά συνηθίζουν να ισορροπούν  τη διατροφή τους τρώγοντας περισσότερα σε ένα γεύμα και λιγότερο σε άλλο. Οι γονείς πρέπει να εστιάσουν λιγότερο στο τι τρώει το παιδί τους και περισσότερο στο πώς αισθάνεται και συμπεριφέρεται κατά την ώρα του γεύματος. Ιδιαίτερα σημαντικό  να προσφέρεται στο παιδί το ίδιο φαγητό με την υπόλοιπη οικογένεια. Μην προετοιμάζετε διαφορετικό φαγητό σε επιλεκτικά παιδιά. Μπορείτε να το αφήσετε φάει, όπως θέλει, ακόμη και εάν προτιμά με τα χέρια.

Τα γεύματα είναι συνεργασία

Κοινή συνεργασία για την καθημερινή διατροφή. Οι γονείς θα πρέπει αποφασίσουν τι, πότε και πού θα φάνε, ενώ τα παιδιά θα αποφασίσουν αν και πόσο θα φάνε. Αυτή η προσέγγιση προετοιμάζει τα παιδιά και τους γονείς τους για μια μικρή επιτυχία. Τα παιδιά μαθαίνουν πώς να απολαμβάνουν μια ποικιλία τροφίμων και οι γονείς μαθαίνουν να σέβονται τα σημάδια της πείνας- ή μη – των παιδιών τους.

Προγραμματισμός γευμάτων και σνακ

Δημιουργία ενός προγράμματος γευμάτων και ωρών κατανάλωσης σνακς, το οποίο πρέπει να ακολουθείται καθημερινά.

Τα γεύματα είναι ομαδική εργασία

Κατά το σχεδιασμό και την προετοιμασία των οικογενειακών γευμάτων, είναι σημαντικό, όσο το επιτρέπει η ηλικία, να συμπεριλαμβάνονται και τα παιδιά, ώστε να αποτελεί έναν διασκεδαστικό ρόλο. Τα μικρά παιδιά, μπορούν να πχ να βάλουν το τριμμένο τυρί στο πιάτο, ή να μοιράσουν μια μερίδα φαγητού σε κάθε πιάτο των μελών της οικογένεια. Η συμμετοχή των παιδιών στο μενού και στον προγραμματισμό γευμάτων είναι επίσης καλή ιδέα.

 
Εάν ανησυχείτε ότι το παιδί σας δεν μεγαλώνει όπως πρέπει, ή ότι δε λαμβάνει τις απαραίτητες βιταμίνες και ιχνοστοιχεία για την ορθή ανάπτυξή του, φροντίστε να κλείσετε άμεσα ραντεβού με τον παιδίατρό ή τον οικογενειακό γιατρό σας.

Οικογενειακό τραπέζι

Η ενθάρρυνση για οικογενειακά γεύματα είναι σημαντική. Όλη η οικογένεια συγκεντρωμένη γύρω από το τραπέζι είναι μια ευκαιρία για τα παιδιά να δουν να δοκιμάζουν τα μέλη της οικογένειας νέα τρόφιμα, τα οποία ενδεχομένως έχουν απορρίψει.

Ελαχιστοποίηση των περισπασμών

Απενεργοποίηση τηλεόρασης και απομάκρυνση όλων παιχνιδιών που βρίσκονται σε κινητά τηλέφωνα και τάμπλετ. Έτσι γίνεται ένας σωστός διαχωρισμός των ωρών γεύματος και φαγητού στο τραπέζι από τις ώρες παιχνιδιού και διασκέδασης.