Κάθε χρόνο, στις 31 Μαΐου, ο Παγκόσμιος Οργανισμός Υγείας (ΠΟΥ) γιορτάζει  την Παγκόσμια Ημέρα κατά του Καπνίσματος δίνοντας έμφαση στους κινδύνους για την υγεία που συνδέονται με το κάπνισμα και υποστηρίζοντας αποτελεσματικές πολιτικές για τον περιορισμό του.

Το θέμα της φετινής Ημέρας κατά του καπνίσματος επικεντρώνεται σε μια παγκόσμια εκστρατεία του ΠΟΥ με το σύνθημα «Δεσμεύομαι και Σταματώ». Η εκστρατεία «World No Tobacco Day 2021» του Παγκόσμιου Οργανισμού Υγείας στοχεύει στην ενδυνάμωση και στην υποστήριξη των καπνιστών στην προσπάθειά τους να διακόψουν το κάπνισμα. Ο σκοπός είναι να βοηθήσει 100 εκατομμύρια ανθρώπους να σταματήσουν τη χρήση καπνού μέσω διαφόρων πρωτοβουλιών και ψηφιακών εργαλείων.

Αυτό μπορεί να συμβάλει στη δημιουργία πιο υγιών συνθηκών που προωθούν τη διακοπή του καπνού μέσω:

  • υποστήριξης ισχυρών πολιτικών διακοπής του καπνού
  • βελτίωσης της πρόσβασης στις υπηρεσίες διακοπής καπνίσματος
  • ευαισθητοποίησης σχετικά με τις τακτικές των καπνοβιομηχανιών
  • υποστήριξης των ατόμων που θέλουν να σταματήσουν τον καπνό μέσω των πρωτοβουλιών Quit and Win.

Σύμφωνα με τα στοιχεία του Παγκόσμιου Οργανισμού Υγείας, η πανδημία της COVID-19 οδήγησε εκατομμύρια χρήστες καπνού να δηλώσουν ότι θέλουν να διακόψουν το κάπνισμα. Ειδικότερα, σχεδόν το 60% των χρηστών καπνού σε όλο τον κόσμο θέλουν να σταματήσουν το κάπνισμα, αλλά μόνο το 30% του παγκόσμιου πληθυσμού έχει πρόσβαση σε ποιοτικές υπηρεσίες διακοπής του καπνού.

Σε παγκόσμιο επίπεδο, περίπου το 39% των ανδρών και το 9% των γυναικών χρησιμοποιούν προϊόντα καπνού. Τα υψηλότερα ποσοστά καπνίσματος βρίσκονται σήμερα στην Ευρώπη στο 26%, ενώ οι προβλέψεις δείχνουν μείωση κατά 2% μόνο έως το 2025, εάν δεν ληφθούν επείγοντα κυβερνητικά μέτρα.


Η διακοπή του καπνίσματος έχει σημαντικά και άμεσα οφέλη για την υγεία

Υπάρχουν άμεσα και μακροπρόθεσμα οφέλη για την υγεία από τη διακοπή του καπνίσματος.

  • Μετά από μόλις 20 λεπτά διακοπής του καπνίσματος, ο καρδιακός ρυθμός μειώνεται.
  • Μέσα σε 12 ώρες, το επίπεδο μονοξειδίου του άνθρακα στο αίμα μειώνεται στο φυσιολογικό.
  • Μέσα σε 2-12 εβδομάδες, η κυκλοφορία βελτιώνεται και η λειτουργία των πνευμόνων αυξάνεται.
  • Εντός 1-9 μηνών, ο βήχας και η δύσπνοια μειώνονται.
  • Μέσα σε 5-15 χρόνια, ο κίνδυνος εγκεφαλικού επεισοδίου μειώνεται σε αυτόν που δεν καπνίζει.
  • Μέσα σε 10 χρόνια, το ποσοστό θανάτου από καρκίνο του πνεύμονα μειώνεται σε επίπεδα όπως ενός μη καπνιστή.
  • Εντός 15 ετών, ο κίνδυνος καρδιακής νόσου είναι ίδιος όπως ενός μη καπνιστή.
  • Γρήγορες συμβουλές για τον περιορισμό της επιθυμίας σας για τσιγάρο:
  • Καθυστέρηση: Καθυστερήστε όσο μπορείτε πριν «παραδοθείτε» στην επιθυμία σας για τσιγάρο.
  • Βαθιά αναπνοή: Πάρτε 10 βαθιές αναπνοές για να χαλαρώσετε μέχρι να σας περάσει η επιθυμία.
  • Πίνετε νερό: Το πόσιμο νερό είναι μια υγιής εναλλακτική λύση αντί να βάλετε ένα τσιγάρο στο στόμα σας.
  • Αντιπερισπασμός: Κάντε κάτι άλλο για να αποσπάσετε την προσοχή σας: Κάντε ένα ντους, διαβάστε ένα βιβλίο, κάντε μια βόλτα, ακούστε μουσική!