Κέιλ, κέλπ, σπόροι τσία, κινόα, φαγόπυρο και εκατοντάδες άλλοι σπόροι, βότανα, berries και καρποί που συγκαταλέγονται στις  λεγόμενες υπερτροφές έχουν λάβει τα τελευταία χρόνια μεγάλη δημοσιότητα για τη διατροφική τους αξία και την προαγωγή της γενικότερης υγείας του ανθρώπου.  Και καθώς στη μεγάλη συζήτηση που έχει ξεκινήσει για τα superfoods θεωρείται ότι κάνουν τα… πάντα, από τη μείωση της χοληστερόλης έως την πρόληψη του καρκίνου, είναι λογικό να στρέφεται ο καταναλωτής προς αυτά τα «υγιεινά» τρόφιμα.

Αξίζει όμως πράγματι τον κόπο; Μήπως όλη αυτή η συζήτηση έχει  ταυτόχρονα αποτελέσει πηγή δημιουργίας αρκετών παρερμηνειών; Μπορούν από μόνες τους οι υπερτροφές να προσφέρουν όλα τα οφέλη για την υγεία και όλη την ενέργεια που χρειαζόμαστε για την οποία διαφημίζονται;

Όχι πραγματικά, λέει ο Michael Blaha, MD, M.P.H., Διευθυντής Κλινικής Έρευνας στο Johns Hopkins Ciccarone Center for the Prevention of Heart Disease.

Αυτό που είναι πολύ πιο σημαντικό από το να επικεντρωνόμαστε σε τάσεις και μόδες υγιεινής διατροφής είναι να έχουμε ένα συνολικό πρότυπο υγιεινής διατροφής συμβουλεύει ο Blaha. «Είναι καλύτερα να αγνοήσετε τη φασαρία για μεμονωμένα τρόφιμα και να προσπαθήσετε να εφαρμόσετε ένα συνολικό υγιεινό πρότυπο διατροφής, όπως η μεσογειακή διατροφή, αφού υπάρχουν καλές ενδείξεις ότι οδηγεί σε καλύτερη υγεία της καρδιάς».

Ένα υγιεινό πρότυπο διατροφής περιλαμβάνει περισσότερα λαχανικά και φρούτα, δημητριακά ολικής αλέσεως, άπαχες πρωτεΐνες όπως ψάρι και κοτόπουλο και υγιεινά έλαια. Τα επεξεργασμένα, συσκευασμένα τρόφιμα δεν αποτελούν μέρος ενός τρόπου υγιεινής διατροφής.

Παραπλανητικοί τίτλοι υγιεινών τροφίμων

Οι περισσότεροι άνθρωποι φαντάζονται ότι μια επιστημονική μελέτη είναι ένα ελεγχόμενο πείραμα αιτίου-αποτελέσματος που λαμβάνει χώρα σε εργαστήριο. Αλλά η μελέτη των ανθρώπων και των συνηθειών τους είναι πολύ πιο περίπλοκη. «Η πλειοψηφία των μελετών για τα τρόφιμα δεν παρέχει πειστικά στοιχεία» αναφέρει ο Blaha. «Απλώς δίνουν θεωρίες βασισμένες στην παρατήρηση μιας ομάδας ανθρώπων. Δεν είναι ένα ελεγχόμενο πείραμα».

Η πλειοψηφία των ερευνών για τρόφιμα βασίζεται σε μελέτες παρατήρησης, πράγμα που σημαίνει ότι μια ομάδα ανθρώπων παρακολουθείται για να δει τι συμβαίνει με την πάροδο του χρόνου. Μελέτες αναζητούν απαντήσεις σε ερωτήσεις όπως: Ποιος ζει περισσότερο; Ποιος είναι πιο πιθανό να αναπτύξει μια συγκεκριμένη ασθένεια; Ποιος είναι πιο ευτυχισμένος; Οι επιστήμονες προσπαθούν να καθορίσουν ποιοι παράγοντες στη ζωή των ανθρώπων θα μπορούσαν να ευθύνονται για ορισμένα αποτελέσματα.

Ωστόσο το πρόβλημα είναι ότι μια ομάδα ανθρώπων που κάνουν μια συγκεκριμένη επιλογή τρόπου ζωής, όπως η κατανάλωση καφέ, μπορεί να διαφέρει με διάφορους τρόπους από τους ανθρώπους που δεν το κάνουν, εξηγεί ο Διευθυντής Κλινικών Ερευνών: «Ίσως κοιμούνται περισσότερο ή λιγότερο, τρώνε περισσότερα φρούτα, ασκούνται περισσότερο, κερδίζουν περισσότερα χρήματα, έχουν καλύτερη δουλειά ή ανήκουν σε διαφορετικές φυλές ή εθνότητες. Είναι απλά αδύνατο να ερμηνεύσεις την επίδραση ενός μεμονωμένου φαγητού από την πολυάσχολη, περίπλοκη ζωή κάποιου ».

Καλύτερη από δίαιτα η υγιεινή διατροφική φιλοσοφία 

Αντί να εστιάζετε σε ορισμένα υγιεινά τρόφιμα για φαγητό, είναι πολύ καλύτερο να έχετε μια υγιεινή διατροφική φιλοσοφία η οποία θα καθοδηγεί τις αποφάσεις σας είτε όταν σχεδιάζετε γεύματα, ή κάνετε ψώνια στο σούπερ μάρκετ  ή βγαίνετε για φαγητό, επισημαίνει ο Blaha. Για παράδειγμα, εάν ακολουθείτε μια μεσογειακή διατροφή-η οποία έχει αποδειχθεί ότι μειώνει τον κίνδυνο καρδιακών παθήσεων-είναι πιο πιθανό να λάβετε αποφάσεις σύμφωνα με τη φιλοσοφία της κατανάλωσης ολόκληρων και θρεπτικών τροφών. Θα επιλέξετε περισσότερα λαχανικά και ψάρια, θα χρησιμοποιήσετε ελαιόλαδο στη μαγειρική σας και θα επιλέξετε σολομό και κουσκούς αντί για μακαρόνια και τυρί σε ένα εστιατόριο.

 

 

Πηγή: www.hopkinsmedicine.org