Το να εκτιμούμε τα απλά πράγματα της ζωής, ή να ευχαριστούμε για τα μικρά ή μεγάλα, καλά ή λιγότερο καλά «θαύματα» της καθημερινότητάς μας δεν είναι πάντα δεδομένο. Οι προσδοκίες που έχουμε από τη ζωή δεν επαληθεύονται σε πολλές περιπτώσεις κι αυτό μας κάνει να χάνουμε το κουράγιο και την πίστη μας και να μην εκτιμούμε αυτό που έχουμε τη δεδομένη στιγμή.  

Δεν υπάρχει καλύτερο φάρμακο για το μυαλό, την ψυχή και το σώμα, λένε οι επιστήμονες, από τη δύναμη της ευγνωμοσύνης. Με την ευγνωμοσύνη, οι άνθρωποι αναγνωρίζουν την καλοσύνη στη ζωή τους, αναγνωρίζουν ότι μπορούν να συνδεθούν με κάτι μεγαλύτερο έξω από τον εαυτό τους, -είτε με άλλους ανθρώπους, τα Θεία και τις υψηλότερες δυνάμεις, τη φύση, ή το σύμπαν-.

Ευγνωμονούμε για αυτά που έχουμε...

Η ευγνωμοσύνη είναι ένας τρόπος για τους ανθρώπους να εκτιμούν αυτό που έχουν αντί να αναζητούν πάντα κάτι καινούργιο με την ελπίδα ότι θα τους κάνει πιο ευτυχισμένους. Βοηθά τους ανθρώπους να επικεντρωθούν εκ νέου σε αυτά που έχουν αντί για αυτά που τους λείπουν.

Σε πείραμα που έγινε στο Πανεπιστήμιο του Μαϊάμι των ΗΠΑ για τις επιδράσεις της ευγνωμοσύνης στους ανθρώπους, οι επιστήμονες χώρισαν τους συμμετέχοντες σε τρεις ομάδες. Η πρώτη ομάδα αποτελούνταν από άτομα που τους ζητήθηκε να γράφουν καθημερινά για πράγματα που είχαν συμβεί στη διάρκεια της εβδομάδας και για τα οποία ήταν ευγνώμονα. Η δεύτερη ομάδα έγραφε για καθημερινούς ερεθισμούς ή πράγματα που τους είχε δυσαρεστήσει, και η τρίτη έγραφε για γεγονότα που τους είχαν επηρεάσει (χωρίς να δίνεται έμφαση στο αν ήταν θετικά ή αρνητικά).  Μετά από 10 εβδομάδες, όσοι έγραψαν για την ευγνωμοσύνη ήταν πιο αισιόδοξοι και ένιωθαν καλύτερα για τη ζωή τους, ασκούνταν περισσότερο ενώ είχαν λιγότερες επισκέψεις σε γιατρούς σε σχέση με αυτούς που εστίαζαν σε αρνητικά γεγονότα και καταστάσεις.

Ανάλογες έρευνες έχουν γίνει για να βρεθεί η επίδραση της ευγνωμοσύνης στην ευζωία των ανθρώπων, στις διαπροσωπικές σχέσεις, στο επαγγελματικό περιβάλλον ή κατά πόσο η συναισθηματική ωριμότητα είναι ένα πεδίο που συμβάλλει στην έκφραση της ευγνωμοσύνης.


 

Η πρακτική άσκηση της ευγνωμοσύνης

 

Τα καλά νέα είναι ότι η ευγνωμοσύνη είναι μια πρακτική την οποία μπορούμε να καλλιεργήσουμε, να τη μάθουμε και να την εξασκήσουμε.

Παρακάτω μπορείτε να διαβάσετε ορισμένους τρόπους καλλιέργειας της ευγνωμοσύνης σε τακτική βάση.

Γράψτε ένα ευχαριστήριο γράμμα: Μπορείτε να κάνετε τον εαυτό σας πιο ευτυχισμένο και να καλλιεργήσετε τη σχέση σας με ένα άλλο άτομο γράφοντας μια ευχαριστήρια επιστολή που εκφράζει την εκτίμησή σας και τον αντίκτυπο που έχει αυτό το άτομο στη ζωή σας. Στείλτε το, ή ακόμα καλύτερα, διαβάστε το αυτοπροσώπως, αν είναι δυνατόν. Συνηθίστε να στέλνετε τουλάχιστον ένα γράμμα ευγνωμοσύνης το μήνα. Περιστασιακά, μπορείτε να γράφετε ένα γράμμα και στον εαυτό σας.

Ευχαριστείστε κάποιον διανοητικά:  Δεν έχετε χρόνο να γράψετε; Μπορεί να σας βοηθήσει να σκεφτείτε κάποιον που έχει κάνει κάτι καλό για εσάς και να ευχαριστήσετε αυτό το άτομα διανοητικά.

Σκεφθείτε για αυτά που είστε ευγνώμονες στο παρόν. Παρόλο που οι άνθρωποι συχνά εστιάζουν σε μια λέξη ή φράση (όπως πχ παγκόσμια ειρήνη), είναι επίσης δυνατό να επικεντρωθειτε σε αυτό που είστε τώρα ευγνώμονες (πχ στη ζεστασιά του ήλιου, σε έναν ευχάριστο ήχο κ.λπ.).

Κρατήστε ένα ημερολόγιο ευγνωμοσύνης:  Κάντε συνήθεια να γράφετε ή να μοιράζεστε με τους αγαπημένους σας τις σκέψεις για τα δώρα της ζωής που λαμβάνετε καθημερινά.

Αριθμήστε τα πράγματα για τα οποία είστε ευγνώμονες: Διαλέξτε μια ώρα κάθε εβδομάδα για να καθίσετε να γράψετε για αυτά που είστε ευγνώμονες. Μερικές φορές βοηθά να επιλέξετε έναν αριθμό – όπως τρία έως πέντε πράγματα – που θα προσδιορίζετε κάθε εβδομάδα. Καθώς γράφετε, να είστε συγκεκριμένοι και να σκεφτείτε τα συναισθήματα που αισθανθήκατε όταν σας συνέβη κάτι καλό.

ΠΡΟΣΕΥΧΗΘΕΙΤΕ. Η μεγαλύτερη καλλιέργεια της ευγνωμοσύνης προέρχεται μέσα από την προσευχή.


Η ευγνωμοσύνη στους δείκτες υγείας


Κλινικές δοκιμές φανερώνουν ότι η πρακτική της ευγνωμοσύνης μπορεί να έχει δραματικά και διαρκή αποτελέσματα στη ζωή ενός ατόμου. Μπορεί να μειώσει την αρτηριακή πίεση και να βελτιώσει τη λειτουργία του ανοσοποιητικού. Οι ευγνώμονες ασχολούνται με περισσότερη άσκηση, έχουν καλύτερες διατροφικές συμπεριφορές, είναι λιγότερο πιθανό να καπνίζουν και να κάνουν κατάχρηση αλκοόλ ενώ έχουν υψηλότερα ποσοστά συμμόρφωσης με τις φαρμακευτικές θεραπείες.

Μπορείτε να γράψετε τα παρακάτω πριν να πάτε για ύπνο ή μπορείτε να τα μοιραστείτε με τους δικούς σας ανθρώπους.

  1. Υγεία: Τι έκανε το σώμα σας για εσάς σήμερα;

Γνωρίζατε ότι παίρνετε περίπου 8 εκατομμύρια αναπνοές το χρόνο; Έχετε συνειδητοποιήσει ότι  τα πόδια σας μπορούν να σας οδηγήσουν σε ένα βουνό ή ότι τα χέρια σας μπορούν να κρατήσουν κάποιον που αγαπάτε. Αφιερώστε ένα λεπτό για να θαυμάσετε αυτά συντονισμένα «εξαρτήματα» της πολύπλοκης μηχανής του ανθρώπινου σώματος και ευχαριστήστε τον εαυτό σας για τα βήματα που κάνετε κάθε μέρα για να τα διατηρήσετε ασφαλή και υγιή.

  1. Φαγητό: Τι φαγητό δώσατε στο σώμα σας σήμερα;

Ήταν ένα παλιό αγαπημένο γεύμα ή κάτι νέο και διαφορετικό; Εάν τρώτε τρία γεύματα την ημέρα, θα φάτε περίπου χίλια γεύματα φέτος! Αφιερώστε, λοιπόν χρόνο για να απολαύσετε ένα ιδιαίτερα νόστιμο γεύμα που έχετε ετοιμάσει για εσάς και την οικογένειά σας.

  1. Δραστηριότητα: Κάνατε κάτι που πραγματικά το απολαύσατε σήμερα;

Ασκηθήκατε αρκετά σήμερα; Διαβάσατε κάποιο βιβλίο; Βρήκατε μια ήσυχη γωνιά για να ονειρευτείτε ή να προβληματιστείτε; Αφιερώστε ένα λεπτό για να σκεφτείτε μια ιδιαίτερα καλή στιγμή της ημέρας.

  1. Σχέση: Με ποιον θέλετε να συνδεθείτε;

Είναι κάποιος που βάζει φωτιά στην καρδιά σας, έχει πάντα ένα χαμόγελο για εσάς, κάποιος που σας υποστηρίζει συνεχώς ή σας κάνει να γελάτε μέχρι δακρύων; Αφιερώστε ένα λεπτό και χαμογελάσετε καθώς σκέφτεστε αυτό το ξεχωριστό άτομο.

  1. Χρόνος: Τι κάνετε τώρα;

Κάθε μέρα ξυπνάτε με 24 ολοκαίνουργιες ώρες. Το παρελθόν είναι ιστορία, το μέλλον είναι μυστήριο και σήμερα είναι δώρο. Γι ‘αυτό το αποκαλούν δώρο! Αφιερώστε ένα λεπτό για να αισθανθείτε ευγνώμονες για το δώρο του χρόνου, συμπεριλαμβανομένου τυχόν επιπλέον χρόνου που έχετε τώρα για την οικογένειά σας ή τον εαυτό σας.